fbpx

Stofwisseling meten = weten en eten

Wat is stofwisseling

De stofwisseling of ruststofwisseling is het aantal kilocalorieën dat je lichaam dagelijks nodig heeft voor haar vitale functies, zoals ademhalen, het hart laten kloppen en het lichaam op temperatuur houden. Andere woorden voor ruststofwisseling zijn rustmetabolisme of basaalmetabolisme.
Weet jij hoeveel energie jouw lichaam elke dag nodig heeft? Ik kan jouw stofwisseling meten.

Het rustmetabolisme of het basaalmetabolisme kan op twee manieren gemeten worden:

  • Door iemands zuurstofopname en kooldioxide-uitstoot te bepalen. Deze calometrie pas ik toe met de professionele Fitmate RMR van COSMED.
  • Met een formule die je ruststofwisseling meet op basis van gegevens zoals je gewicht, lengte, leeftijd en geslacht. De uitkomst van deze berekening is een “gemiddeld” aantal kilocalorieën.  De meeste gewichtsconsulenten en diëtisten passen deze methode toe.

Naast gewicht, lengte, leeftijd en geslacht zijn er meer belangrijke factoren die meespelen in jouw basaalmetabolisme . Omdat deze factoren niet meegenomen worden in de standaard berekening is de berekening niet betrouwbaar. Deze factoren zijn:

  • heb jij van nature een snelle of een langzame stofwisseling?
  • je spiermassa
  • je lijnverleden
  • ziekte
  • medicatie
  • hormonen

Waarom stofwisseling meten

De juiste hoeveelheid gezonde voeding is het startpunt om een gezond gewicht te behalen. Eet je meer dan dat je lichaam nodig heeft, dan kom je in gewicht aan. Dat noemen we een positieve energiebalans. Eet je minder dan dat je lichaam nodig heeft, dan kan je lichaam zijn reserves aanspreken en val je af. Dat noemen we de negatieve energiebalans. Maar dan moet je wel weten hoeveel energie jouw lichaam nodig heeft.

Na het meten van je stofwisseling bepalen we op basis van jouw doelen je energiebalans. Met de computer Fitmate RMR bereken ik jouw metabolisme in rust. Dit is dus het aantal kilocalorieën dat je moet eten om je lichaam voldoende energie te geven voor de vitale functies. Daarna voeren we je jouw dagelijkse activiteiten en je doel in. Dan weet je precies hoeveel kilocalorieën je mag eten om je doelen te behalen.

Jouw lichaam vertelt je hoeveel energie je nodig hebt. Dat gokken we niet met gemiddelde uitkomsten uit formules.

Hoe werkt de meting

Tijdens de meting krijg je een kapje op. Je ademt een kwartiertje door het kapje. De computer Fitmate RMR meet de hoeveel zuurstof (O2) die het lichaam verbruikt en de hoeveelheid kooldioxide (CO2) die het lichaam produceert. De uitkomst is de snelheid van het energieverbruik in rust, uitgedrukt in kilocalorieën.

Omdat we je stofwisseling in rust willen meten, mag je drie uur voor de test niet eten. Het lichaam heeft dan geen energie nodig voor de spijsvertering. Ook mag je drie voor de test niet sporten en roken. Je mag wel water drinken.

Wanneer stofwisseling meten

Als je af wilt vallen, aan wilt komen of gewoon op gewicht blijven is de meting van je stofwisseling een goed startpunt.

Het is raadzaam om je stofwisseling opnieuw te meten als je lichaamssamenstelling is veranderd. Als je ongeveer 10 kilo bent afgevallen is het verstandig om je rustmetabolisme weer te meten. Je merkt wel dat het tijd is voor een nieuwe meting, want het afvalproces staat stil. Immers, hoe minder je weegt, hoe minder energie je lichaam nodig heeft.
Ook voor krachtsporters is de stofwisseling een goede basis voor een voedingsschema op maat. Want hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je lichaam verbruikt. Een tweede meting is wenselijk als je meer spiermassa ontwikkeld hebt.

Wat kun je met de informatie

Na de meting kun je met een app je voeding bijhouden. Op deze manier weet je hoeveel energie je dagelijks binnenkrijgt. In de meeste apps kun je ook je beweging bijhouden. Als jij over een langere periode de hoeveelheid kilocalorieën eet zoals de computer berekend heef dan zul je afvallen of aankomen.

Natuurlijk ben ik er voor je als je mijn hulp nodig hebt. Als gewichtsconsulente (gespecialiseerd in emotie-eten en sportvoeding), life coach en slaapcoach help ik je met een eenmalig consult of je kunt kiezen voor een van de coachingstrajecten “ik mag alles eten”.

Omdat ik aangesloten ben bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN) bestaat de mogelijkheid dat jouw zorgverzekeraar mijn consulten geheel of gedeeltelijk vergoedt. Meer informatie vind je onder “Contact

Afspraak maken

Ga op je doel af en maak vandaag nog een afspraak met me om je rustmetabolisme te meten. Je kunt onderstaand formulier invullen. Dan stuur ik je een aantal data waarop ik beschikbaar ben om de Fitmate Analyse Test af te nemen.

Je kunt zelf online een afspraak maken of bel me even voor een afspraak. Als ik aan het werk ben neem ik de telefoon niet op. Spreek dan even mijn voicemail in of stuur me een WhatsApp bericht.

(lees verder onder de afbeelding)

Maar er is meer voor nodig om blijvend af te vallen: een goede nachtrust, voldoende beweging, niet te veel alcohol, voldoende ontspanning, geen stress.

Een gezond gewicht behouden

Als je blijvend af wilt vallen, is het belangrijk dat je stap voor stap je ongezonde gewoontes verandert in gezonde verandert. Hoe vaak heb jij al van de één op de andere dag je hele leefstijl omgegooid? En is het je gelukt om je “nieuwe” leefstijl vol te houden? Gun jezelf de tijd om je leefstijl te veranderen en je zult beloond worden met blijvende resultaten. Bekijk dit filmpje eens en je zult zien wat ik bedoel.

Met mijn gratis e-book kun jij vandaag nog de eerste stap zetten naar een gezond gewicht.

e-book

Kleine stapjes, grote resultaten

Er is één manier om succesvol af te vallen: verander stapje voor stapje je eetpatroon en je leefwijze. Succesvol afvallen heeft te maken met voeding, beweging, ontspanning, slaap, hormonen, noem maar op.

Afvallen is meer dan minder eten


Op deze website geef ik je alle tips en adviezen om een blijvend gezond gewicht te behalen én te behouden.

E-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen”

e-book

Met mijn gratis e-book kun jij je eerste stap zetten naar een gezond gewicht.

GezondheidGezondheid

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?

Als je blijvend af wilt vallen, moet er blijvend iets veranderen. En ik help je daar graag bij.

Ik ben aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN)
%d bloggers liken dit: