fbpx
weegschaal

Hoe vaak moet je je wegen?

Hoe vaak moet je je wegen? Een keer per week wegen is voldoende. Weet je waarom? De weegschaal kan jouw humeur bepalen. En dat is niet wat we willen.

Laat jij de weegschaal jouw humeur bepalen?

Wat is de rol van de weegschaal in jouw leven? Bepaalt de weegschaal jouw humeur?

Je hebt de stap gezet om een aantal kilo af te vallen. Heel de dag doe je je uiterste best om gezond te eten en niet te snoepen.
De volgende dag wil je resultaat zien. Je gaat op de weegschaal staan en……. niets. Helemaal niets! Sterker nog, misschien ben je wel een paar ons zwaarder dan de dag daarvoor.

Frustratie

Alle reden om gefrustreerd de weegschaal onder je bed te schoppen en te stoppen met poging nummer zoveel om wat kilo’s kwijt te raken.

Oorzaken

(lees verder onder de afbeelding)

Mooi en gezondMooi en gezond

Hoe kan het toch dat je de ene dag zwaarder of lichter bent dan de andere dag? Hieronder volgen een aantal oorzaken:

  1. Het weegmoment 
    Weeg jezelf op hetzelfde moment van de dag. Het liefst in de ochtend, net nadat je uit bed komt.
  2. Kleding 
    Weeg jezelf altijd in je ondergoed.
  3. Zout 
    Je zult iets zwaarder zijn als je meer zout binnen hebt gekregen. Door het extra zout houdt je lichaam meer vocht vast, waardoor je iets zwaarder weegt.
  4. Menstruatie 
    Je menstruatie zorgt ervoor dat je lichaam vocht vasthoudt.
  5. Warme dagen 
    En ook op warme dagen houdt je lichaam meer vocht vast. Zorg dat je op warme dagen voldoende drinkt. Je lichaam zal dan het extra vocht uitscheiden.
  6. Stoelgang 
    Een onregelmatige stoelgang zorgt ervoor dat je gewicht per dag verschilt.

Wist jij dat…?

(lees verder onder de afbeelding)

je 7000 kilocalorieën extra moet eten om 1 kilogram in vetmassa aan te komen.

Stel je voor… je gaat op de weegschaal staan en je bent 600 gram zwaarder dan 2 dagen geleden. Dat wil zeggen dat je 4200 kilocalorieën extra hebt gegeten. Dat is 2100 kilocalorieën per dag. Als je die extra kilocalorieën niet gegeten hebt, dan kun je er zeker van zijn dat het extra gewicht geen vetmassa is.

Gezondheid is meer dan een getal op de weegschaal

Je gezondheid is meer dan een getal op de weegschaal. Als je gezond eet en regelmatig beweegt, zul je daarvoor beloond worden. Je zal niet alleen die extra kilo’s verliezen, maar je zal je ook fitter voelen.

Weeg maximaal één keer per week 

Laat die weegschaal jouw goede humeur niet verpesten. Laat de weegschaal jou niet frustreren. Blijf gemotiveerd, geef jezelf elke dag een complimentje en weeg jezelf maximaal één maal per week.

Meten met een meetlint

Naast het wegen met de weegschaal, kun je je meten met een meetlint. Meet je tailleomvang, je buikomvang (rond je navel) en je heupomvang. Vaak zie je dat je wel in centimeters afslankt, maar dat het op de weegschaal (nog) niet terug te zien is.

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?

sylvia-van-willigen-gewichtsconsulente

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: