val-je-van-water-af

Val je af door water te drinken?

val-je-van-water-afVal je af door water te drinken?

Nee. Door alleen veel water te drinken zul je niet afvallen. Het is belangrijk je hele voedingspatroon aan te passen als je af wilt vallen.
Hoort water in een gezond eet- en drinkpatroon? Jazeker!

Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water

Voor een groot deel bestaat het menselijk lichaam uit water. Onze hersenen, ons hart, onze longen, onze lever, onze botten, onze tanden…. elke cel van ons lichaam bestaat voor een deel uit water.

Waarom is water zo belangrijk voor ons lichaam?

Lichaamstemperatuur

Water reguleert je lichaamstemperatuur. Als je het warm krijgt, dan stuurt het lichaam water via de poriën naar de huid. Het water verdampt en de onderliggende bloedvaten koelen af.

Transportmiddel voedingsmiddelen, afvalstoffen en zuurstof

  • Water transporteert voedingsstoffen naar je cellen, zoals vitaminen en mineralen.
  • Water voert afvalstoffen af. Alle afvalstoffen worden met behulp van water vervoerd naar de blaas, de darmen, de longen en je huid, waarna de afvalstoffen het lichaam verlaten.
  • Zuurstof wordt via het bloed naar de cellen getransporteerd. Het bloed bestaat voor 83% uit water.

Bescherming organen

Water beschermt je organen, zoals je hersenen, je ruggenmerg en je ogen. Maar ook de foetus wordt door water beschermd.

Spieren en gewrichten

Spieren en gewrichten bevatten water. Water werkt als een smeermiddel waardoor we soepel kunnen bewegen.

Hoeveel water moet je per dag drinken?

Er wordt geadviseerd om 1,5 liter tot 2 liter per dag te drinken. In onderstaande situaties is het raadzaam om meer te drinken:

  • als je veel sport of beweegt in hoge temperaturen heb je meer vocht nodig
  • als je zwanger bent heb je meer vocht nodig
  • als je borstvoeding geeft is het verstandig meer te drinken
  • als je te veel alcohol drinkt. Je lichaam ziet alcohol als een gif en wil dat zo snel mogelijk uit het lichaam hebben. Water fungeert nu als transportmiddel van afvalstoffen. Je zult minder last hebben van een kater. De kater ontstaat door vochttekort
  • bij warm weer heeft je lichaam meer vocht nodig

Wat gebeurt er als je te weinig drinkt?

Als je te weinig drinkt, ontstaan er uitdrogingsverschijnselen, zoals

  • Bij 2% vochtverlies krijgen de hersenen een prikkel waardoor het dorstgevoel optreedt. Bij een persoon van 75 kilogram, treedt het dorstgevoel op bij een vochttekort van 1,5 liter
  • hoofdpijn
  • sufheid
  • misselijkheid
  • minder zweten. Het lichaam houdt het vocht vast
  • minder plassen. De nieren houden het vocht vast en via het bloed wordt het vocht over het lichaam verdeeld
  • flauwvallen doordat de bloeddruk verlaagt
  • minder elasticiteit van de huid. Met de huid kunt je testen of er sprake is van uitdroging. Pak je huid op je onderarm op en laat de huid los. Als de huid soepel terugveert, is er geen sprake van uitdroging
  • bij een vochtverlies van 4 tot 6% ontstaat krachtverlies, krampen in de spieren en uitputting
  • bij een vochtverlies van meer dan 6% bestaat de kans dat je het bewustzijn verliest en in coma raakt

Kun je teveel water drinken?

De nieren kunnen ongeveer 700 ml tot 1 liter per uur verwerken. De kans dat je teveel drinkt is klein.

Tips om meer water te drinken

Er zijn mensen die moeite hebben met veel drinken of veel water drinken. Hieronder geef ik enkele tips om meer water te drinken:

  • Vervang frisdranken en vruchtendranken door water. In frisdranken en vruchtendranken zitten veel suikers. Naast de suikers bevatten de frisdranken ook veel fosfor. Een teveel aan het mineraal fosfor belemmert de werking van andere mineralen
  • Vind je het moeilijk om meer water te drinken? Eet meer groenten en fruit. Neem een stuk watermeloen of komkommer
  • Voeg fruit aan water toe om er een smaakje aan te geven
  • Leer jezelf aan om op vaste tijden een glas water te drinken. Maak een nieuwe gewoonte aan. Deze stap naar nieuwe gewoontes komt ook terug in mijn e-book “De eerste stappen naar een gezond gewicht”
  • Drink meerdere kleine glazen water per dag in plaats een paar grote glazen. Neem voor elk eetmoment een glaasje water, neem voor elke kop koffie of thee een glaasje water, drink na het tandenpoetsen een glas water
  • Zet een fles water in de koelkast en zorg dat je deze elke avond leeg hebt gedronken
  • Drink in de winter warm water in plaats van koud water

E-book “De eerste stappen naar een gezond gewicht”

Conclusie: voldoende water drinken is belangrijk voor een gezond lichaam. Als je daarnaast ook je voedingspatroon aanpast, zul je een blijvend, gezond bereiken. Ik mijn gratis e-book “De eerste stappen naar een gezond gewicht” help ik je stap voor stap op weg naar een gezond gewicht.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *