Afvallen: een intensief proces

afvallen

Afvallen is een proces

Afvallen is meer dan minder eten. Afvallen is geen tijdelijke actie. Afvallen is niet iets wat je “even” doet. Afvallen is een intensief proces. Een proces dat veel tijd en energie van je vraagt.

Veranderdriehoek

 

Een blijvend, gezond gewicht  

Om blijvend een gezond gewicht te behalen en te behouden is een kritische blik op jezelf noodzakelijk.

 

Waar sta je nu?

Het verleden

Welke keuzes heb jij in het verleden gemaakt, die ertoe leiden dat je staat waar je nu staat?

Bijvoorbeeld

  • ik heb in het verleden steeds te veel gegeten / ik eet te veel. Dat is de oorzaak van mijn extra kilo’s
  • ik heb in het verleden te veel diëten gevolgd. Mijn lichaam ervaart dit als hongersnood, maakt het stresshormoon cortisol aan, waardoor het vet opslaat en niet meer loslaat
  • ik heb te veel alcohol gedronken / ik drink te veel alcohol, waardoor ik zwaarder ben geworden / waardoor ik niet afval
  • ik beweeg te weinig, waardoor mijn energiebalans niet in orde is (je krijgt meer energie binnen dan dat je verbruikt)
  • ik drink te weinig water. Dat is één van de oorzaken dat ik niet afval
  • ik rook, waardoor mijn uithoudingsvermogen slechter is geworden > waardoor ik moeilijker beweeg
  • enz. enz.

Bovenstaande voorbeelden zijn keuzes die je in het verleden (tot op de dag van gisteren) heb gemaakt. Die keuzes leiden tot “waar je nu staat”.

 

Waar sta jij nu?

Een aantal voorbeelden:

  • ik heb overgewicht
  • naast overgewicht heb ik een te hoge bloeddruk
  • mijn overgewicht leidt tot pijn in mijn rug, knieën en enkels
  • de veters van mijn schoenen kan ik niet meer strikken, omdat mijn buik in de weg zit
  • als ik de trap ben opgelopen, hijg ik als een oud paard

 

Acties

Als je iets wilt veranderen, zijn er acties nodig. Acties die jíj gaat ondernemen. Dat kan niemand voor je doen, dat moet je zelf doen!

Weet je nog? Als je niets verandert, verandert er niets.

(lees verder onder de advertentie)

Welke acties ga jij ondernemen om je doelen te behalen?

Bijvoorbeeld

  • ik ga elke dag een voedingsdagboek bijhouden om ervoor te zorgen dat ik niet meer eet dan dat ik verbrand
  • elke dag ga ik een uur wandelen
  • de tips uit het e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen” pas ik in mijn eigen tempo toe
  • ik plan elke week 1 snoepmoment in; de rest van de tijd eet ik gezonde producten
  • roken is vanaf vandaag verleden tijd
  • alleen in de weekenden neem ik een alcoholisch drankje
  • suikerrijke frisdranken drink ik niet meer

 

Evalueren

Schrijf alles nauwkeurig op. Maak een planning met jouw acties. Noteer elke dag welke acties je hebt ondernomen. Heb je je aan de afspraken met jezelf gehouden?

Pak je doelen erbij, die je al eerder genoteerd hebt en evalueer je doelen en je acties. Heb je je doelen behaald? Wat ging goed? Wat kan beter? Waar moet je nog aan werken? Welke doelen moet ik bijstellen? Welke acties moet ik bijstellen?

 

De kracht van herhaling

Als jij serieus wilt werken aan een gezond gewicht, adviseer ik je om dit proces voor een langere tijd vol te houden. Zoals ik al zei, afvallen is geen tijdelijke actie. Ontdek waar jouw knelpunten zitten, wat jouw valkuilen zijn, wat je sterke en je zwakke punten zijn.

Jouw harde werken zal beloond worden met een blijvend, gezond gewicht 😊

Heb je vragen?

Stel ze gerust via onderstaand formulier. Ik ben er om je te helpen.

beroepsvereniging-gewichtsconsulenten-nederland
ik ben aangesloten bij de beroepsvereniging gewichtsconsulenten nederland
Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *