Afvallen: een intensief proces

Afvallen is een proces

Afvallen is meer dan minder eten. Afvallen is ook geen tijdelijke actie. Afvallen is niet iets wat je “even” doet. Afvallen is een intensief proces. Een proces dat veel tijd en energie van je vraagt.

 

Veranderdriehoek

 

Een blijvend, gezond gewicht  

Om blijvend een gezond gewicht te behalen en te behouden is een kritische blik op jezelf noodzakelijk.

 

Waar sta je nu?

Het verleden

Welke keuzes heb jij in het verleden gemaakt, die ertoe leiden dat je staat waar je nu staat?

Bijvoorbeeld

  • ik heb in het verleden steeds te veel gegeten / ik eet te veel. Dat is de oorzaak van mijn extra kilo’s
  • ik heb in het verleden te veel diëten gevolgd. Mijn lichaam ervaart dit als hongersnood, maakt het stresshormoon cortisol aan, waardoor het vet opslaat en niet meer loslaat
  • ik heb te veel alcohol gedronken / ik drink te veel alcohol, waardoor ik zwaarder ben geworden / waardoor ik niet afval
  • ik beweeg te weinig, waardoor mijn energiebalans niet in orde is (je krijgt meer energie binnen dan dat je verbruikt)
  • ik drink te weinig water. Dat is één van de oorzaken dat ik niet afval
  • ik rook, waardoor mijn uithoudingsvermogen slechter is geworden > waardoor ik moeilijker beweeg
  • enz. enz.

Bovenstaande voorbeelden zijn keuzes die je in het verleden (tot op de dag van gisteren) heb gemaakt. Die keuzes leiden tot “waar je nu staat”.

 

Waar sta jij nu?

Een aantal voorbeelden:

  • ik heb overgewicht
  • ik heb overgewicht en een te hoge bloeddruk
  • ik heb pijn in mijn rug, knieën en enkels ten gevolge van de extra kilo’s
  • ik kan mijn veters niet meer strikken, omdat mijn buik in de weg zit
  • ik hijg als een oud paard als ik de trap ben opgelopen

 

Acties

Als je iets wilt veranderen, zijn er acties nodig. Acties die jíj gaat ondernemen. Dat kan niemand voor je doen, dat moet je zelf doen!

Weet je nog? Als je niets verandert, verandert er niets.

 

Welke acties ga jij ondernemen om je doelen te behalen?

Bijvoorbeeld

  • ik ga elke dag een voedingsdagboek bijhouden om ervoor te zorgen dat ik niet meer eet dan dat ik verbrand
  • ik heb overgewicht, dus ik ga elke dag een uur wandelen
  • ik volg de tips uit het e-book “De eerste stappen naar een gezond gewicht”
  • ik plan elke week 1 snoepmoment in; de rest van de tijd eet ik gezonde producten
  • ik stop met roken
  • ik neem alleen in de weekenden een alcoholisch drankje
  • ik stop met suikerrijke frisdranken drinken

 

Evalueren

Schrijf alles nauwkeurig op. Maak een planning met jouw acties. Noteer elke dag welke acties je hebt ondernomen. Heb je je aan de afspraken met jezelf gehouden?

Pak je doelen erbij, die je al eerder genoteerd hebt en evalueer je doelen en je acties. Heb je je doelen behaald? Wat ging goed? Wat kan beter? Waar moet je nog aan werken? Welke doelen moet ik bijstellen? Welke acties moet ik bijstellen?

 

De kracht van herhaling

Als jij serieus wilt werken aan een gezond gewicht, adviseer ik je om dit proces voor een langere tijd vol te houden. Zoals ik al zei, afvallen is geen tijdelijke actie. Ontdek waar jouw knelpunten zitten, wat jouw valkuilen zijn, wat je sterke en je zwakke punten zijn.

Jouw harde werken zal beloond worden met een blijvend, gezond gewicht 😊

Ik wens je heel veel succes. Als je vragen hebt, stuur me gerust een berichtje. Ik help je graag.

 

Download ook mijn e-books “De eerste stappen naar een gezond gewicht” en “Welke producten mag ik eten om een gezond gewicht te behalen”. Deze e-books helpen jou gezonde keuzes te maken.

 

Heb je meer hulp nodig? Bestel dan mijn online afvalprogramma “ik mag alles eten”. Samen bewandelen we jouw pad naar een gezond gewicht.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *