Stress en afvallen

Er zijn mensen die van stress enorm afvallen en (ongezond) mager worden.
De meeste mensen vallen geen gram af als er sprake is van stress. Deze mensen komen zelfs aan bij stress. Hoe dat komt, leg ik je hieronder uit. 

Wat is stress?

Stress is spanning. Heel simpel.
Stress is niet altijd slecht. Het maakt ons alert en geconcentreerd. 

Te veel stress, spanning is niet gezond. Ook hier weer: “overal waar té voor staat is niet gezond”. We kunnen lichamelijke en psychische klachten krijgen van te veel stress. Te veel stress heeft zelfs effect op ons gewicht. 

Een aantal stresssituaties
• scheiding
• verhuizing
• overlijden van een dierbare
• onregelmatige diensten
• chronische pijn
• weinig slaap
• eenzaamheid
• veel werken
• of juist geen werk hebben
• financiële zorgen
• roken, drugs en alcohol
• slechte voeding
• examen
• de “altijd-aan-stand” 

Hoe ga je met stress om?

Stress is niet voor iedereen hetzelfde. Voor de één is een bepaalde situatie een belastende stressvolle situatie. Voor de ander is diezelfde situatie totaal geen probleem. 

Neem als voorbeeld een examen. De een slaapt nachten voor het examen niet en gaat zo gespannen als een veer naar een examen toe. Een ander ligt geen moment wakker en gaat met een gezonde spanning een examen in. Die gezonde spanning zorgt voor alertheid en concentratie. 

Het hormoon cortisol

Cortisol wordt ook wel het “stresshormoon” genoemd. Cortisol maakt ons alert. Dankzij cortisol worden we ’s-morgens wakker en hebben we zin in de dag die komen gaat. 

Als er een stressvolle situatie ontstaat, dan maakt het lichaam een stoot cortisol aan en kunnen we alert reageren. We krijgen door de cortisol de kracht om te vluchten of te vechten. Na de stressvolle situatie, daalt het cortisolniveau naar een normaal niveau en is het lichaam hormonaal in balans. 

Cortisol doet meer dan ons alert maken. Cortisol stimuleert onze eetlust en zorgt ervoor dat je lichaam reserves opslaat als vet rond je buik. 

Balans inspanning en ontspanning

Als er in jouw leven veel inspanning is en weinig tot geen ontspanning, maakt het lichaam constant cortisol aan. Het cortisolniveau daalt niet meer tot een normaal niveau. Cortisol wordt door de bijnieren aangemaakt en die bijnieren raken oververmoeid. De schildklier schiet hen te hulp, maar ook deze raakt op een gegeven moment uitgeput.
En die schildklier zorgt voor een goede stofwisseling. Een uitgeputte schildklier is niet bevorderlijk voor een gezond gewicht. 

De altijd “aan” modus

Als je altijd “aan” staat, raken je hormonen uit balans. Nogmaals: een hoog cortisolgehalte in het lichaam dat niet meer daalt tot een normaal niveau. Het hoge cortisolgehalte zorgt voor meer eetlust en meer vetopslag.
De bijnieren raken overwerkt. De schildklier schiet hen te hulp en raakt op den duur oververmoeid. Deze kan niet meer voor een goede stofwisseling zorgen. 

Voel je hem? Geen ontspanning, meer eetlust, meer vetopslag, geen goede stofwisseling. Ai, dat ziet er niet goed uit op de weegschaal. 

Slechte voeding

In de lijst “stressvolle situaties” zie je ook slechte voeding staan. In mijn praktijk meet ik de ruststofwisseling van mensen.
De ruststofwisseling is het aantal kilocalorieën dat het lichaam nodig heeft, alleen al om in leven te blijven: ademhalen, de juiste temperatuur regelen, het hart laten kloppen. 

Je moet eens weten hoeveel mensen er zijn die minder gaan eten als ze af willen vallen. Het gevolg van te weinig eten is dat je je lichaam niet genoeg energie geeft om simpelweg in leven te blijven. Je lichaam ervaart hongersnood. En hongersnood is stress voor het lichaam. 

Daar gaat het cirkeltje weer: hoog cortisolgehalte, je eetlust wordt gestimuleerd (maar jij bent goed in lijnen, dat hongergevoel negeer jij gewoon), je lichaam gaat reserves opslaan rond je buik. 

Als je je lichaam de voeding geeft die het nodig heeft om in leven te blijven, zakt het cortisolgehalte, je hormonen komen in balans en je lichaam durft vetten los te laten. Er is immers geen hongersnood. 

Conclusie

Zorg voor voldoende gezonde voeding en zorg voor voldoende ontspanning! Afvallen is meer dan minder eten. Afvallen is ook een goede hormoonhuishouding. 

Plan je ontspanning zo nodig in. Je lichaam heeft het hard nodig. Ik ben nu op dag #72 in mijn Elke dag naar buiten – Facebookproject. Start vandaag nog met je dagelijkse ontspanning, in welke vorm dan ook, en begin gewoon bij dag #1. 

Ruststofwisseling meten

Wil jij weten wat je ruststofwisseling is, maak dan een afspraak met me. Je vindt meer informatie op deze pagina en via de online agenda een afspraak van een uur maken.  

Begeleiding bij stress

Heb je professionele begeleiding nodig op het gebied van stress, kijk dan op de site van Kim Binda van Horizon Coaching. Zij helpt je om van je stress af te komen. 

Een fijne dag en zorg goed voor jezelf!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *