Gewoontes veranderen

Ongezonde gewoontes vervangen door gezonde gewoontes

 

Het lijkt zo makkelijk: ongezonde eetgewoontes vervangen door gezonde eetgewoontes. Eet een appel in plaats van een stroopwafel.

Dat een appel gezonder is, weet iedereen. Waarom is het zo moeilijk om gewoontes te veranderen?

Hersenen

Onze hersenen hebben het dag en nacht hartstikke druk. Zij verwerken informatie die je zintuigen waarnemen, ze onthouden de informatie, ze reageren op prikkels (iemand roept en jij kijkt meteen om), ze sturen motorische opdrachten naar de spieren.

 

Automatisch

Als je zoveel te doen hebt, is het handig als er veel “automatisch” gaat. Als je ’s-morgens wakker wordt, hoef je niet na te denken over de handelingen die uitgevoerd moeten worden: douchen, aankleden, tandenpoetsen, hond uitlaten, ontbijten. Dat is voor jou een routine, in welke volgorde dan ook.

Je ontbijt zal je ook automatisch klaar maken. Een witte boterham met chocoladepasta, een cracker met jam en een kop koffie met melk en suiker.

Veranderen

Oude gewoontes zijn het snelst en het gemakkelijkst uit te voeren. Daar hoef je niet over na te denken.

Nieuwe eetgewoontes aanleren kost tijd en moeite. Je moet een nieuwe gewoonte veel herhalen, voordat je nieuwe gewoonte een oude gewoonte is. In moeilijke tijden val je snel terug in je oude gewoontes; dat is voor je hersenen de gemakkelijkste weg.

Afvallen en gewoontes veranderen

Je bent waarschijnlijk al meerdere keren succesvol afgevallen. Maar elke keer kwam je na je afvalperiode wéér aan.

Dat komt omdat je afgevallen bent op wilskracht! Maar je hebt nooit geleerd om je ongezonde gewoontes blijvend te veranderen.

Als je jouw ongezonde gewoontes verandert in nieuwe gezonde gewoontes, zul je een gezond gewicht behalen én behouden.

Tips

Hieronder vind je een paar tips die je helpen om gewoontes te veranderen

  1. Bedenk waarom je je eetgewoontes wilt veranderen. Schrijf je redenen op en hang of leg ze in het zicht.
  2. Maak de gewoontes die je wilt veranderen helder. Ik neem geen chocolade meer bij de koffie.
  3. Bedenk alternatieven. Als ik me gestrest voel ga ik niet snoepen, dan ga ik sporten/wandelen/schilderen/handwerken….
  4. Verander in kleine stapjes. Begin met één gewoonte die je wilt veranderen.
  5. Word je bewust van je valkuilen. Wanneer geef jij toe aan je slechte gewoontes?
  6. Is er iemand in jouw omgeving die jou kan helpen als je het moeilijk hebt. Ga met je partner sporten, bel een vriendin

Heel veel succes! Als je vragen hebt, stuur me gerust een berichtje. Ik help je graag.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *