Is pindakaas een dikmaker?

pindakaas

Is pindakaas een dikmaker?

Een boterham met pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden?

Pindakaas bestaat voornamelijk uit gemalen pinda’s. Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten. Toch worden pinda’s vanwege hun eigenschappen en samenstelling tot noten gerekend.

Pindakaas of notenpasta zonder toegevoegd suiker en zout zijn gezond broodbeleg, ook voor je kind. Kijk bij de keuze van je pindakaas altijd op het etiket. Koop de pindakaas of notenpasta met minder dan 5 gram suiker per 100 gram product.

Het goede van pinda’s en noten

Noten en pinda’s beschermen tegen hartziekten. Het eten van ongezouten noten en pinda’s verlaagt het LDL-cholesterol (het zogenaamde “slechte” cholesterol) en verkleint de kans op hartziekten. Deze effecten komen waarschijnlijk doordat er veel onverzadigd vet in noten zit.

Notenpasta’s en notenspreads

Er zijn ook andere notensmeersels op de markt, bijvoorbeeld van hazelnoten of amandelen. Die kun je prima gebruiken als afwisseling voor pindakaas. Ook hier geldt: gebruik alleen producten met minder dan 5 gram suiker per 100 gram product.

Word je dik van pindakaas?

Pindakaas bevat 11,4 gram vet per 100 gram pindakaas. Doordat er in pindakaas veel (gezonde) vetten zitten, bevat 20 gram pindakaas 132 kilocalorieën.

Met 20 gram smeer je een dun laagje pindakaas op je boterham. Een boterham met een dun laagje pindakaas bevat dan in totaal rond de 200 kilocalorieën.

Ben jij iemand die de pindakaas rijkelijk op je boterham smeert, dan bevat de belegde boterham als snel 350 kilocalorieën.

Pak je winst

Hier kun je dus op een simpele manier winst behalen als je af wilt vallen. Smeer een dun laagje pindakaas op je boterham in plaats van een dikke laag en je “bespaart” ongeveer 150 kilocalorieën.

Afvallen zonder honger

Zo kun je vast nog wel meer simpele manieren verzinnen waardoor je op een dag minder kilocalorieën binnenkrijgt, zonder dat je honger lijdt.

Afvallen is meer dan minder eten

Met kleine aanpassingen in je voedingspatroon kun je grote resultaten bereiken.

1 reactie op “Is pindakaas een dikmaker?”

  1. Pingback: Mijn blogs: een overzicht | Sylvia van Willigen Gewichtsconsulente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *