10 Tips voor Gezond Broodbeleg

  • Sylvia 
gezond-broodbeleg

“Welke broodbeleg is gezond?” Dit was een vraag naar aanleiding van mijn blog van 30 december 2018 “Is pindakaas een dikmaker?”

Ik gaf je het advies om kritisch naar je broodbeleg te kijken. Wat smeer je nu op je brood? Hoeveel smeer je op je boterham? Kun je aan je broodbeleg iets veranderen, zodat je minder kilocalorieën eet en geen honger lijdt?

Als reactie op deze blog kreeg ik de vraag: “kun jij een top 10 samenstellen van gezond broodbeleg?”

Ik heb een aantal ideeën, in willekeurige volgorde, opgeschreven hoe je je boterham op een gezonde manier kunt beleggen.

Vleeswaren

In mijn gratis e-book “Wat mag ik eten als ik gezond af wil vallen”, staan de vleeswaren vermeld die de voorkeur hebben, de vleeswaren die je gerust eten, maar iets minder vaak en de vleeswaren die je zo af en toe eet.

Download dit e-book meteen. Je hoeft geen e-mailadres achter te laten om dit e-book te ontvangen.

Hummus

Hummus is een smeersel gebaseerd op kikkererwten en sesamzaad. Je kunt hummus op brood smeren, maar ook gebruiken als dip bij bijvoorbeeld rauwe worteltjes. Je kunt hummus gewoon bij de supermarkt kopen, maar je kunt het ook zelf maken.

Hummus wordt gemaakt van kikkererwten en kikkererwten zijn peulvruchten. Het Voedingscentrum adviseert om 1 keer per week peulvruchten te eten. Met het beleggen van je boterham met hummus ben je al aardig op weg.

Groentespread

Groentespread, zoals paprikaspread is lekker en makkelijk om op je brood te smeren. Let bij de groentespreads goed op de toegevoegde suikers. Koop alleen producten met minder dan 5 gram suiker per 100 gram product.

Vis

Je kunt met tonijn, makreel en zalm uit blik je brood beleggen. Breng het eventueel op smaak met een beetje peper en zout.

Neem je je brood mee naar je werk? Neem het blikje vis (met blikopener) mee naar je werk en besmeer op je werk je brood.

Om een vissalade te maken voeg je een beetje mayonaise en eventueel een uitje aan de vis toe.

Gerookte zalm smaakt heerlijk op brood. Je kunt van de gerookte zalm een salade maken met sla, komkommer en avocado. Neem een boterham minder en eet op deze manier meer groente.

Beleg een boterham met komkommer en sardientjes.

Kaas

Een oer-Hollands broodbeleg is kaas. Kies voor 30+ kaas of een smeerkaas. Smeerkazen heb je in allerlei smaken, zoals ham, peper, tuinkruiden, sambal noem maar op.

Ook hüttenkäse met radijsjes is lekker op brood.

Ei

Natuurlijk mag het eitje niet ontbreken. Een gekookt ei heeft de voorkeur, maar een gebakken ei is natuurlijk ook wel eens heel lekker.

Maak een omelet met veel groenten.

Je kunt je gekookte eitje combineren met kaas of ham op brood.
Smeer een laagje filet americain op je boterham, doe er plakjes ei op en voeg er eventueel een gesnipperd uitje aan toe. Breng op smaak met peper en zout.

Pindakaas

Pindakaas en notenpasta’s zijn gezonde producten om je boterham mee te beleggen. Let erop dat je geen producten koopt met meer dan 5 gram suiker per 100 gram product. De hoeveelheid pindakaas die je op je boterham smeert bepaalt het aantal kilocalorieën dat je eet.

Hagelslag

Houd je van hagelslag? Céréal Minder Suikers Hagelslag Puur 200g bevat 5,1 gram suiker per 100 gram product. Ook hier geldt: wees zuinig met strooien.

Groente

Beleg je brood met groente. Zoals de eerdere tip: hüttenkäse met radijs. Beleg je brood met kaas en tomaat en/of komkommer of met een groentespread met komkommer. Een boterham met geraspte wortel en rozijnen is ook een gezonde keuze.

Fruit

Tot slot kun je je boterham beleggen met fruit, zoals banaan of appel. Smeer een dun laagje pindakaas op je boterham en leg er plakjes banaan op. Of wat dacht je van een boterham met aardbei.

Naar je werk

Als je je brood in je brooddoos meeneemt naar je werk, is een luxe belegde boterham niet handig. Toch kun je hier creatief mee omgaan. Beleg thuis de boterham met kaas en neem de plakjes komkommer apart mee. Deze leg je erop net voordat je je boterham opeet. Een gekookt eitje kun je ook gepeld meenemen en op je werk op je brood leggen.

Afvallen en gezond eten gaan heel goed samen

Je ziet, er zijn genoeg mogelijkheden om je boterham gezond te beleggen. En de boterham is nog lekker ook. Afvallen en lekker eten gaan heel goed samen. Afvallen en gezond eten gaan heel goed samen.

Lijd geen honger

Ik vraag je niet om honger te lijden. Ik vraag je om anders te kijken naar je eten. De witte boterham met chocoladepasta, de boterham die voor jou als een taartje smaakt, is voor de zondagmorgen. De rest van de week kies je volkorenbrood met gezond broodbeleg. Op deze manier werk je stapje voor stapje aan een gezond gewicht. Gun jezelf de tijd en neem de tijd om op een gezonde manier af te vallen.

Gratis e-book

Met mijn gratis e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen” help ik jou op weg naar een gezond gewicht. Zet vandaag nog die eerste stap en download het e-book. Waarom wachten tot morgen?

AFVALLEN IS MEER DAN MINDER ETEN

Volg je mij al op Facebook en Instagram?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *