21 Tips om Meer Groente te Eten

groente

Waarom is het belangrijk om meer groente te eten?

Het eten van groente heeft veel voordelen:

  • groente levert weinig kilocalorieën. Je kunt er dus veel van eten
  • groente bevat veel voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en antioxidanten
  • groente bevat veel vezels. Vezels heb je nodig voor een goede darmwerking

“Ik ben geen konijn”

Er zijn mensen die houden niet zo van groente. Natuurlijk… smaken verschillen en over smaak valt niet te twisten.

Ons lichaam heeft groente nodig om goed te kunnen functioneren. Ik geef mensen het advies om 250 gram tot 400 gram groente per dag te eten. Dat wil niet zeggen dat je 400 gram in een keer moet eten. Je kunt 400 gram groente verdelen over de dag. Dat zorgt ook nog eens voor variatie. Misschien kun je met deze tips dagelijks meer groente eten.

Tips om meer groente te eten

  1. Neem bij elke avondmaaltijd een salade
  2. Varieer met salades
  3. Verwerk peulvruchten, zoals linzen, kikkererwten of een bonenmix in je salade
  4. Eet groente als tussendoortje, bijvoorbeeld snoeptomaatjes, komkommer, paprika of wortel
  5. Heel simpel: eet veel van de groente die je wel lekker vindt
  6. Verwerk groente in je omelet, zoals ui, tomaat en champignons
  7. Eet groente bij je vlees, zoals een tartaartje met knoflook, champignons en ui
  8. Eet je stamppot? Maak de puree van minder aardappelen dan normaal en voeg er knolselderij of pastinaak aan toe
  9. Eet bij je lunch of als voorafje een kop soep met veel groente
  10. Houd je niet van groente in je soep? Pureer de soep
  11. Bereid de groente eens anders dan je gewend bent. Wok bijvoorbeeld wortelen en kruid ze met komijn
  12. Eet bij ongezonde gerechten, zoals pizza en patat, een salade
  13. Maak van je broodje kaas een broodje gezond met tomaat, komkommer en alfalfa
  14. Een feestje? Gebruik een plakje komkommer als toastje. Besmeer het plakje komkommer met filet americain
  15. Neem komkommer of een augurk bij een stukje kaas
  16. Zet groente op tafel als je een verjaardag viert, zoals snoeptomaatjes, paprika en komkommer
  17. Maak “ovenfriet” van groente, zoals wortel, pastinaak of knolselderij
  18. Eet als tussendoortje bleekselderij of wortel met een likje hummus of een dipsausje. Neem een radijsje met een plakje kaas
  19. Maak wraps met groente
  20. Eet groente van het seizoen

Wees creatief. Probeer andere groente te eten dan dat je normaal doet of bereid je groente op een andere manier.

Hoe vul je je bord?

Wil je afvallen? Vul dan je bord als volgt:

  • 50% groente
  • 25% zilvervliesrijst of aardappelen
  • 25% vlees of vis

Als je niets verandert, verandert er niets

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *