Koolhydraatarm dieet

koolhydraten

Koolhydraatarm dieet

Een populair dieet van deze tijd is een koolhydraatarm dieet. In de jaren ’80 van de vorige eeuw kregen wij het advies om alle vetten uit ons dagelijks menu te schrappen. Vetten zouden niet goed zijn voor ons hart.

Inmiddels is bewezen dat ons lichaam gezonde vetten nodig heeft. De nieuwe trend is dat we de koolhydraten uit ons dagmenu schrappen. Misschien adviseert men over 40 jaar om geen eiwitten meer te eten 😉.

Als je een koolhydraatarm dieet volgt, dan schrap je dus bijna alle koolhydraten uit je voeding. Geen brood, geen pasta, geen aardappelen, geen fruit met veel koolhydraten, geen koek, geen snoep, geen patat, geen alcohol.

Wat mag je wel eten volgens het koolhydraatarm dieet?

In de jaren ’80 waren vetten uit den boze. In een koolhydraatarm dieet staan de vetten volop op het men: volvette Griekse yoghurt, avocado, slagroom, frikandellen, vlees, vis. En je mag groente, sommige soorten fruit en eieren eten.

Vallen mensen af?

Ja, mensen die dit dieet volgen vallen af. Op Facebook heb je een groep waar mensen die een koolhydraatarm dieet volgen hun “voor en na-foto’s” plaatsen. De resultaten zijn écht verbluffend.

Raad ik jou aan om een koolhydraatarm dieet te volgen?

Nee!

Naast die verbluffende resultaten lees je in diezelfde Facebookgroep dat mensen last hebben van afbrokkelende nagels, dof haar of zelfs haaruitval en darmproblemen.

Deze problemen ontstaan simpelweg door vitaminetekort en een tekort aan vezels.

voedingspiramide

De drogist heeft vele potjes met supplementen die de tekorten aanvullen en daarmee de problemen oplossen. Maar op deze manier draai je wel de voedingspiramide om: je neemt supplementen omdat je de benodigde voedingsstoffen niet uit je basisvoeding wilt halen.

Mijn advies

Ons lichaam heeft de macronutriënten koolhydraten, vetten en eiwitten nodig. Koolhydraten en vetten gebruikt het lichaam als energiebron. Het lichaam gebruikt de eiwitten bij voorkeur als bouwsteen.

Mijn advies is om je energie en je voedingsstoffen uit de basisvoeding te halen:

  • aardappelen en graanproducten
  • volkorenbrood
  • groente
  • fruit
  • peulvruchten
  • zuivel
  • eieren
  • noten
  • vlees en vis
  • smeer- en bereidingsvetten
  • water

Specifieke voeding heb je nodig

  • gedurende je zwangerschap
  • tijdens ziekte
  • als je vegetarisch en veganistisch eet

Supplementen zijn bestemd voor

  • ouderen, bijvoorbeeld vitamine D
  • zwangere vrouwen, bijvoorbeeld foliumzuur in de eerste weken van de zwangerschap
  • mensen die een maagverkleinende operatie hebben ondergaan en geen B12 meer aanmaken

Vezels zijn belangrijk

HLN.be heeft er een artikel aan gewijd: Vezels nog belangrijker dan je dacht. Waarom je koolhydraten beter niet schrapt uit je menu.”

HLN.be richt zich in dit artikel op vezels. Als je producten met koolhydraten schrapt uit je menu, dan schrap je tegelijkertijd veel vezels uit je menu. En een tekort aan vezels leidt tot buikklachten.

Onderstaande producten bevatten veel vezels

  • volkorenbrood
  • volkorenpasta
  • groente
  • heel fruit (dus niet geperst of tot moes bereid)
  • peulvruchten
  • noten
  • havermout
  • zemelen

Waarom zijn vezels zo gezond?

Vezelrijke voeding verlaagt de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, beroertes en verschillende soorten kanker. Deze opsomming zal jou hoogstwaarschijnlijk niet motiveren om meer vezels te eten.

Vezels helpen je bij het afvallen

  • op vezelrijke voeding moet je goed kauwen. Dat zorgt voor een verzadigingsgevoel, waardoor je niet zo snel honger krijgt
  • vezelrijke voeding zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel
  • niet zo snel honger krijgen en een gelijkmatige bloedsuikerspiegel dragen bij aan het behalen én behouden van een gezond gewicht
  • vezelrijke voeding zorgt voor een goede darmwerking

Hoe komt het dan dat de mensen die een koolhydraatarm dieet volgen afvallen?

Zij eten en drinken niet langer

  • snoep
  • chips
  • patat
  • wit brood
  • witte rijst
  • witte pasta
  • koek
  • chocolade
  • frisdranken
  • alcohol

Wil je minder koolhydraten eten? Schrap bovenstaande producten uit je dagmenu en je zult zien dat je afvalt.

Volhouden

Het is hartstikke moeilijk om alle producten met koolhydraten uit je menu te schrappen. Stel je voor, dat je deze producten NOOIT meer mag! Houd jij dat je leven lang vol?

Wil je afvallen en wil je minder koolhydraten eten? Ga dan stap voor stap aan het werk:

voedingsdagboek BGN
voedingsdagboek BGN
  • houd een voedingsdagboek bij
  • schrijf alles op wat je in je mond stopt
  • zet dan alle producten waarvan je weet dat ze niet bijdragen aan een gezond gewicht onder elkaar
  • schrap een voor een deze producten uit je menu
  • kies het product dat je het lekkerst vindt
  • plan een moment in de week in dat je dat product met mate mag eten of drinken. Vind je bier het lekkerste product, mag je jezelf best op zaterdagavond een biertje gunnen. Drink geen krat leeg, maar geniet gewoon van je biertje.

Afvallen is meer dan minder eten. Afvallen is voldoende gezonde producten eten en jezelf zo nu en dan iets ongezonds gunnen. Als dit in je systeem zit, dan behaal niet alleen een gezond gewicht, maar je behoudt ook een gezond gewicht.

Eet jij koolhydraatarm?

Logo Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland BGN

Hoewel ik als gediplomeerd gewichtsconsulente geen koolhydraatarm dieet adviseer, ben ik wel heel benieuwd naar jouw ervaring en respecteer ik jouw mening. Heb jij wel eens een koolhydraatarm dieet gevolgd? Wat zijn naar jouw mening de voor- en nadelen van het koolhydraatarm dieet?

Gratis e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen”

Wil je stap voor stap een gezond gewicht behalen én behouden, download dan mijn gratis e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen”. Als jij de stappen uit het e-book volgt, dan zul je op een gezonde manier minder koolhydraten eten.

[enormail_form form_id=8}

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?
Daarom heb ik het e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen” geschreven. Dit e-book is een stappenplan om jou te helpen op je weg naar een blijvend gezond gewicht.

aangesloten bij de beroepsvereniging gewichtsconsulenten nederland BGN
Ik ben aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland BGN. Mijn consulten worden vergoed uit de aanvullende verzekering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *