Koolhydraatarm dieet

koolhydraten

Koolhydraatarm dieet

Een populair dieet van deze tijd is een koolhydraatarm dieet.

Als je een koolhydraatarm dieet volgt, dan schrap je bijna alle koolhydraten uit je voeding. Geen brood, geen pasta, geen aardappelen, geen fruit met veel koolhydraten, geen koek, geen snoep, geen patat, geen alcohol.

Wat mag je wel?

Je mag eiwitten en veel vette producten, zoals volvette Griekse yoghurt, avocado, slagroom, frikandellen, groente, eieren.

Vallen mensen af?

Ja, mensen die dit dieet volgen vallen af. Op Facebook heb je een groep waar mensen hun “voor en na-foto’s” plaatsen. De resultaten zijn verbluffend.

Raad ik jou aan om koolhydraatarm te eten?

Nee!

Op diezelfde Facebookgroep lees je ook dat mensen last hebben van afbrokkelende nagels, dof haar of zelfs haaruitval en darmproblemen. Deze problemen ontstaan door vitaminetekort en een tekort aan vezels.

De drogist heeft vele potjes met supplementen die de tekorten aanvullen. Daarmee draaien de mensen die koolhydraatarm eten de voedingspiramide om.

voedingspiramide

Mijn advies

Mijn advies is om je energie en je voedingsstoffen uit de basisvoeding te halen:

  • aardappelen en graanproducten
  • volkorenbrood
  • groente
  • fruit
  • peulvruchten
  • zuivel
  • eieren
  • noten
  • vlees en vis
  • smeer- en bereidingsvetten
  • water

Specifieke voeding 

  • gedurende je zwangerschap
  • als je ziek bent
  • voor vegetariërs en veganisten

Supplementen

  • voor ouderen, bijvoorbeeld vitamine D
  • voor zwangere vrouwen, bijvoorbeeld foliumzuur in de eerste weken van de zwangerschap

Vezels

HLN.be heeft er een artikel aan gewijd: Vezels nog belangrijker dan je dacht. Waarom je koolhydraten beter niet schrapt uit je menu.”

HLN.be richt zich in dit artikel op vezels. Als je producten met koolhydraten schrapt uit je menu, dan schrap je tegelijkertijd de vezels uit je menu.

Producten met veel vezels

  • volkorenbrood
  • volkorenpasta
  • groente
  • heel fruit (dus niet geperst of tot moes bereid)
  • peulvruchten
  • noten
  • havermout
  • zemelen

Waarom zijn vezels zo gezond?

Vezelrijke voeding verlaagt de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, beroertes en verschillende soorten kanker. Deze opsomming zal jou hoogstwaarschijnlijk niet motiveren om meer vezels te eten.

Vezels helpen je bij het afvallen

  • op vezelrijke voeding moet je goed kauwen. Dat zorgt voor een verzadigingsgevoel, waardoor je niet zo snel honger krijgt
  • vezelrijke voeding zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel
  • niet zo snel honger krijgen en een gelijkmatige bloedsuikerspiegel dragen bij aan het behalen én behouden van een gezond gewicht
  • vezelrijke voeding zorgt voor een goede darmwerking

Hoe komt het dan dat de mensen die koolhydraatarm eten afvallen?

Zij eten en drinken niet langer

  • snoep
  • chips
  • patat
  • koek
  • chocolade
  • frisdranken
  • alcohol

Schrap deze producten uit je menu en je zult afvallen.

Volhouden

Het is hartstikke moeilijk om al deze producten uit je menu te schrappen. Stel je voor, dat je deze producten NOOIT meer mag! Houd jij dat vol?

Ga er stap voor stap mee aan de slag

  • houd een voedingsdagboek bij
  • schrijf alles op wat je in je mond stopt
  • zet dan alle producten waarvan je weet dat ze niet bijdragen aan een gezond gewicht onder elkaar
  • schrap een voor een deze producten uit je menu
  • kies het product dat je het lekkerst vindt
  • plan een moment in de week in dat je dat product met mate mag eten of drinken. Vind je bier het lekkerste product, mag je jezelf best op zaterdagavond een biertje gunnen. Drink geen krat leeg.

Afvallen is meer dan minder eten. Afvallen is voldoende gezonde producten eten en jezelf zo nu en dan iets ongezonds gunnen. Als dit in je systeem zit, dan behaal niet alleen een gezond gewicht, maar je behoudt ook een gezond gewicht.

Gratis e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen”

Wil je stap voor stap een gezond gewicht behalen én behouden, download dan mijn gratis e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *