Slaap jij genoeg?

  • slaap
slapen
Word je van goed slapen vanzelf slank? Nee. Maar een goede slaap is belangrijk bij het afvallen. Je denkt misschien dat “vermoeid zijn” betekent dat je je moe voelt en dat je minder zin hebt in activiteiten.
 
Door vermoeidheid:
· functioneert je lichaam niet goed
· functioneren je hersenen niet goed
· heeft je afweersysteem het moeilijk
· raakt je hormoonsysteem in de war
 
Dit heeft effect op je humeur, je emoties, je gezondheid én je afvalproces.
 

Slaap jij voldoende?

Het is een fabeltje dat iedereen 8 uur slaap per etmaal nodig heeft. Of je genoeg slaapt is het best te bepalen aan de hand van hoe je je overdag voelt. Als je een of meerdere van onderstaande vragen met “ja” beantwoordt, is het belangrijk om aandacht te besteden aan jouw slaapgewoontes:
  • vertoon je veel automatisch gedrag?
  • ben je regelmatig even “afwezig”?
  • geeuw je veel?
  • maak je regelmatig foutjes?
  • voel je je minder betrokken bij zaken?
  • neemt je concentratie af?
  • heb je zin om te zitten, liggen of slapen?
  • ben je vaker vergeetachtig?
  • val je ‘s-avonds op de bank in slaap?

Dutjes

Een “dutje doen” voorkomt vermoeidheid. Zorg dat je dutje niet langer dan 20 – 25 minuten duurt. Slaap je langer dan 25 minuten, dan ontwaak je vanuit je diepe slaap. Daar word je niet vrolijker van. Heb je meer slaap nodig dan 25 minuten? Slaap dan een volledige slaapcyclus van anderhalf uur.
Kortom: of je dutje duurt 25 minuten of je doet een dutje van anderhalf uur.
 
Tips voor een goede nachtrust
  • zorg voor regelmaat in je slaap. Ga op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde op
  • bouw voor het slapen gaan de dag af door ontspanning en minder licht. Zet de t.v. uit een uur voordat je naar bed gaat. Schakel een voor de een je lampen uit
  • slaap niet langer uit dan 1 slaapcyclus van anderhalf uur. Veel mensen krijgen hoofdpijn als ze langer dan anderhalf uur uitslapen. Is anderhalf uur niet voldoende, doe dan overdag nog een dutje
  • vermijd alcohol als je slecht slaapt. Na een borreltje of vijf slaap je makkelijker in dan normaal. Als je lichaam de alcohol gaat verwerken, wordt je slaap oppervlakkiger en onrustiger.

Ik ben zelf geen makkelijke slaper. Ik slaap moeilijk in en ik word meerdere keren per nacht wakker. De oplossing heb ik gevonden in luisterboeken. Voordat ik ga slapen word ik voorgelezen. Als ik ‘s-nachts niet meer in slaap kan komen, zet ik het luisterboek weer aan.

Heb jij slaapproblemen en wat doe jij eraan?

Slaap lekker!
 
 

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen geen frustraties en honger opleveren. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaald je door ongezonde gewoontes blijvend veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn? Daarom coach ik jou met mijn jaarprogramma “Hoe je Blijvend Afvalt zonder Frustraties en Honger” van 17 euro minimaal een jaar naar een gezond gewicht.
sylvia-van-willigen-gewichtsconsulente

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *