Slaap en Afvallen

slaap
Een goede slaap is belangrijk bij het afvallen. Je denkt misschien dat “vermoeid zijn” alleen maar betekent dat je je moe voelt en dat je minder zin hebt in activiteiten.
 
Vermoeidheid doet meer met je lichaam:
· je lichaam functioneert niet goed
· je hersenen functioneren niet goed
· je afweersysteem functioneert niet goed
· je hormoonsysteem functioneert niet goed
 
Dit alles heeft effect op je humeur, je emoties, je gezondheid én je afvalproces.
 

Slaap jij voldoende?

Het is een fabeltje dat iedereen 8 uur slaap per etmaal nodig heeft. Of je genoeg slaapt is het best te bepalen aan de hand van hoe je je overdag voelt. Als je een of meerdere van onderstaande symptomen herkent, is het belangrijk om aandacht te besteden aan jouw slaapgewoontes:
    • je vertoont veel automatisch gedrag
    • je bent regelmatig even “afwezig”
    • je geeuwt veel
    • je maakt regelmatig foutjes
    • je voelt je minder betrokken bij zaken
    • je concentratie neemt af
    • je hebt zin om te zitten, liggen of slapen
    • je bent vaker vergeetachtig
  • je valt ‘s-avonds op de bank in slaap

Dutjes

Een “dutje doen” voorkomt vermoeidheid. Zorg dat je dutje niet langer dan 20 – 25 minuten duurt. Slaap je langer dan 25 minuten, dan ontwaak je vanuit je diepe slaap. Daar word je niet vrolijker van. Heb je meer slaap nodig dan 25 minuten? Slaap dan een volledige slaapcyclus van anderhalf uur.
Kortom: of je dutje duurt 25 minuten of je doet een dutje van anderhalf uur.
 
Tips voor een goede nachtrust
    • zorg voor regelmaat in je slaap. Ga op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde op
    • bouw voor het slapen gaan de dag af door ontspanning en minder licht. Zet de t.v. uit een uur voordat je naar bed gaat. Schakel een voor de een je lampen uit
    • slaap niet langer uit dan 1 slaapcyclus van anderhalf uur. Veel mensen krijgen hoofdpijn als ze langer dan anderhalf uur uitslapen. Is anderhalf uur niet voldoende, doe dan overdag nog een dutje
  • vermijd alcohol als je slecht slaapt. Na een borreltje of vijf slaap je makkelijker in dan normaal. Als je lichaam de alcohol gaat verwerken, wordt je slaap oppervlakkiger en onrustiger.
Slaap lekker!
 

Met mijn jaarprogramma “Hoe je Afvalt zonder Frustraties en Honger” coach ik je een jaar lang naar een gezond eetpatroon en een gezonde leefstijl. In kleine stappen werk jij aan een blijvend gezond gewicht. En ik ben er om je te helpen.

Jaarprogramma Hoe je Blijvend Afvalt zonder Frustraties en Honger

 

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen geen frustraties en honger opleveren. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaald je door ongezonde gewoontes blijvend veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn? Daarom coach ik jou met mijn jaarprogramma “Hoe je Blijvend Afvalt zonder Frustraties en Honger” van 49 euro minimaal een jaar naar een gezond gewicht.sylvia-van-willigen-gewichtsconsulente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *