Leptine en overgewicht

leptine

Wat hebben het hormoon leptine en overgewicht met elkaar te maken?

Als je eet en je lichaam heeft voldoende voedsel gekregen dan geeft het hormoon leptine een signaal naar de hersenen: “het lichaam heeft weer genoeg energie, we kunnen stoppen met eten”. Leptine vertelt de hersenen dat we genoeg gegeten hebben én dat de stofwisseling opgevoerd kan worden. Daarom wordt leptine het verzadigingshormoon genoemd.

Wist je dat het hormoon leptine pas in 1994 ontdekt is?

Als je overgewicht hebt, bestaat de kans dat het hormoon leptine niet goed werkt.

Te veel leptine

Op het moment dat je eet wordt er leptine geproduceerd in de vetcellen. Als je vetcellen vol zitten, heeft het lichaam genoeg energie. Je hersenen krijgen het signaal dat we niet meer hoeven te eten.

Hoe meer vetcellen je hebt, hoe meer leptine er in je bloed zit. Maar als er te veel leptine in je bloed zit, neemt de eetlust toe en vertraagt de spijsvertering. Je kunt een onbedwingbare drang naar eten hebben. Dat wordt veroorzaakt door het hormoon insuline.

Te weinig leptine

Als je te weinig leptine in je bloed hebt, zal je lichaam heel spaarzaam met energie omgaan. Je zult in dit geval heel moeilijk afvallen. Je lichaam ervaart hongersnood en zal zichzelf beschermen. Het lichaam wil uiteindelijk maar één ding: overleven! Honger lijden past niet bij overleven.

Afvallen = minder eten

Hoeveel mensen geloven in deze stelling: afvallen = minder eten. Dat is ook wel logisch, want deze theorie is ons decennialang aangeleerd.

Mensen die af willen vallen, gaan minder eten. De vetcellen verliezen hun opgeslagen energie, waardoor er minder leptine geproduceerd wordt. En minder leptine betekent een trage stofwisseling.

Ook als je te weinig slaapt zit er minder leptine in je bloed. Door het gebrek aan leptine krijg je niet het gevoel dat je vol zit, dat je verzadigd bent. Als je te weinig slaapt, heb je dus meer honger én moet je tegelijkertijd meer eten voordat je lichaam zegt dat je genoeg hebt gegeten.

Bij te weinig slaap heb je ook te veel van het eetlustopwekkende hormoon ghreline in je bloed zitten.

AFVALLEN IS MEER DAN MINDER ETEN

Insuline

Onder het kopje “te veel leptine” had ik het al over insuline. Insuline is het hormoon dat je bloedsuikerspiegel op peil houdt.

Na het eten stijgt je bloedsuikerspiegel. Insuline zorgt ervoor dat glucose, een belangrijke brandstof voor ons lichaam, naar de cellen vervoerd worden. Insuline is de sleutel van de cellen. De cellen gaan open en de brandstof kan naar binnen om verbrand te worden. Die verbranding zorgt voor energie.

Als je meer eet dan dat je verbrandt, dan zorgt insuline er voor dat de overtollige energie als vet wordt opgeslagen.

Eet je veel en met name veel koolhydraatrijke voeding, dan zal je lichaam veel insuline aanmaken. De verhoogde insulinewaarde in je bloed zorgt er weer voor dat het hormoon leptine niet goed werkt.

Hormonen in balans

Zie je hoe belangrijk het is om je hormonen in balans te houden? Daar ben je niet dagelijks bewust mee bezig. Maar afvallen is meer dan minder eten

  1. er moet voldoende leptine aangemaakt worden in de vetcellen om de hersenen het seintje te geven dat er vet verbrand moet worden
  2. het hormoon ghreline moet in balans zijn
  3. te veel insuline in je bloed zorgt voor overgewicht

Heb jij in je leven al veel diëten gevolgd? Heb je crashdiëten gevolgd, waar je zo lekker snel mee afvalt? Heb jij geen gevoel van honger meer? Heb jij geen gevoel van verzadiging meer?

Dat zou de oorzaak kunnen zijn van het feit dat je nu moeilijk afvalt. Het is belangrijk om je hormonen te herstellen. Helaas bestaat er geen pilletje die jouw hormoonstelsel even reset.

Wat kun je doen?

  • eet als ontbijt eiwitten in de vorm van kwark of yoghurt
  • eet vezelrijke voeding met name groene bladgroente
  • eet gezonde vetten uit olijfolie, vis, avocado, noten
  • eet minder voeding met zetmeel en bloem. Eet minder aardappelen (zetmeel)
  • eet geen bewerkte producten met suikers. Houd vast aan mijn tip “Eet geen producten met meer dan 5 gram suiker per 100 gram product”
  • drink geen suikerrijke dranken
  • gebruik geen transvetten
  • eet geen grote porties
  • slaap elke nacht voldoende
  • beweeg regelmatig

Met mijn e-book “16 tips om Blijvend Af te Vallen. Een stappenplan zonder frustraties en honger” leer ik je hoe je stap voor stap werkt aan een gezond eetpatroon en een gezonde leefstijl.

Weinig slaap, meer honger

Onderzoekers hebben ontdekt dat er bij te weinig slaap minder leptine in het bloed zit: je zit dus voor je gevoel niet goed vol. Tegelijkertijd is er een toename van een ander hormoon, ghreline, te zien. Dit hormoon bevordert juist de eetlust.

Als je niet snel genoeg afvalt naar je zin, geef niet op. Als jouw hormoonhuishouding verstoord is, duurt het lang voordat alle hormonen weer in balans zijn. Geef je lichaam maar zeker ook jezelf de tijd om door goede voeding, voldoende beweging en voldoende slaap en ontspanning een gezond gewicht te behalen.

Met mijn jaarprogramma “Hoe je Afvalt zonder Frustraties en Honger” coach ik je een jaar lang naar een gezond eetpatroon en een gezonde leefstijl. In kleine stappen werk jij aan een blijvend gezond gewicht. En ik ben er om je te helpen.Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?

sylvia-van-willigen-gewichtsconsulente

5 reacties op “Leptine en overgewicht”

  1. Pingback: Welk type eter ben jij | Sylvia van Willigen Gewichtsconsulente

  2. Pingback: Honger - Sylvia van Willigen Gewichtsconsulente

  3. Pingback: Mijn blogs: een overzicht | Sylvia van Willigen Gewichtsconsulente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *