Hoeveel mag je eten?

ruststofwisseling

Het Voedingscentrum adviseert vrouwen om 2000 kcal per dag te eten. Mannen mogen 2500 kcal per dag eten. De gemiddelde mens heeft deze energie nodig om op gewicht te blijven. 

Ben jij gemiddeld?

Een voorbeeld

We hebben twee dames van 25 jaar en 1.73 lang. De ene dame heeft een kantoorbaan en doet niet aan sport. De andere dame is postbode en sport 4 keer per week intensief. Hebben beide dames 2000 kcal per dag nodig?

De eerste dame eet waarschijnlijk te veel met 2000 kilocalorieën per dag en zal in gewicht aankomen. De dame die intensief sport heeft meer spiermassa en verbruikt meer dan 2000 kilocalorieën per dag. Zij zal afvallen.

Het aantal kilocalorieën dat je dagelijks nodig hebt is afhankelijk van je leeftijd, je gewicht en je geslacht. Natuurlijk spelen ook je dagelijkse activiteiten een grote rol in de caloriebehoefte. Iemand die heel de dag zit heeft minder energie nodig dan iemand die heel de dag zwaar werk doet. Iemand met veel spiermassa heeft meer kilocalorieën nodig dan iemand met veel vetmassa.

BMR Calculator

BMR staat voor Basaal Metabolisme (Basal Metabolic Rate). Het basaal metabolisme is het aantal kilocalorieën dat je lichaam nodig heeft voor de vitale functies, zoals ademhalen, op temperatuur blijven en het hart te laten kloppen.

Op mijn website heb ik een calculator geplaatst die inschat hoeveel kilocalorieën je per dag nodig hebt.

Geef in de calculator aan hoeveel lichamelijke inspanning je levert.

Als uitkomst zie je dan hoeveel kilocalorieën je lichaam nodig heeft

  • om op gewicht te blijven
  • om 500 gram per week af te vallen
  • om een kilo per week af te vallen (ik raad je af om een kilo per week af te vallen)
  • om 500 gram per week aan te komen
  • om een kilo per week aan te komen (ik raad je af om een kilo per week aan te komen)

Meet je ruststofwisseling bij mij in de praktijk

Wil je helemaal zeker weten hoeveel kilocalorieën jij per dag nodig hebt, dan kun je bij mij in de praktijk je ruststofwisseling laten meten.

Om energie te verbranden is zuurstof nodig. Wij ademen zuurstof in en ademen kooldioxide uit. In die tussentijd vindt de stofwisseling plaats. Met een professionele computer, die ook in de medische wereld wordt gebruikt, meet ik je ruststofwisseling. Dan weet je precies wat jouw lichaam dagelijks aan energie nodig heeft.

Een calculator, ook de calculator op mijn website, berekent de energiebehoefte op basis van gemiddelden. Ben jij gemiddeld?

Verbrand meer dan dat je eet

In theorie is afvallen heel simpel: verbrand meer energie dan dat je binnenkrijgt.

Mijn computer of de calculator berekent dat jij 1900 kilocalorieën per dag nodig hebt om op gewicht te blijven.

Als je op een gezonde manier af wilt vallen, eet je dagelijks maximaal 500 kilocalorieën minder: 1900 – 500 = 1400 kilocalorieën per dag.

Om 1 kilogram af te vallen, moet je 7000 kilocalorieën meer verbranden dan dat je binnenkrijgt. Met het verminderen van 500 kilocalorieën per dag doe je er twee weken over om een kilo af te vallen.

7000 kilocalorieën extra eten om een kilo aan te komen

Andersom geldt hetzelfde. Je moet 7000 kilocalorieën extra eten om een kilo aan te komen. Als ik in de zomer elke dag een Magnum van 300 kilocalorieën eet (ja, dat is gebeurd en dat heb ik geweten), dan ben ik in 7000/300 = 3 weken een kilo zwaarder.

Het nut van een voedingsdagboek

Wil je afvallen, houd dan serieus een voedingsdagboek bij. Gebruik daarvoor een app, zoals de Eetmeter van het Voedingscentrum, om het jezelf wat makkelijker te maken.

Schrijf alles op wat je eet en drinkt op een dag. Alles! Ook het plakje kaas dat je proeft bij de kaasboer, het stukje vlees dat je proeft tijdens het koken.

1 reactie op “Hoeveel mag je eten?”

  1. Pingback: Mijn blogs: een overzicht | Sylvia van Willigen Gewichtsconsulente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *