Doelen stellen

Hoe kun je doelen stellen?

Doelen stellen is belangrijk als je iets wilt bereiken.

Als je een diploma wilt behalen, stel je doelen. Over een jaar wil je je opleiding afgerond hebben. En je maakt tijd vrij om te studeren. Je maakt een planning.

Als je traint voor een marathon, of zullen wij met een 5-kilometerloop beginnen 😉, dan heb je de datum van de marathon. Met een planning train je naar die datum toe.

Doelen stellen en afvallen

Als je af wilt vallen is het belangrijk om doelen te stellen. Met doelen kun je periodiek, bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks, bekijken hoe je ervoor staat. Gaat het goed of juist niet? Kun je op deze manier doorgaan of moet je iets veranderen?

Doelen formuleren

Je doelen moet je goed formuleren. Anders heb je niets aan je doelen. Stel, je hebt in januari 2019 als doel: “Ik wil 24 kilo afvallen.” In februari heb je dat nog niet gered, in maart niet en in april ook niet. Elke maand moet je concluderen dat je je doel niet behaald hebt. Dat werkt niet motiverend.

Hoe formuleer je je doelen?

We gaan de doelen SMART maken. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.

Doel: ik wil 24 kilo afvallen.

Het doel is specifiek: 24 kilo.

Het doel is meetbaar: je gaat op de weegschaal staan en je meet je gewicht.

Is het doel acceptabel? Als iemand 100 kilo weegt, is het doel acceptabel. Als iemand 75 kilogram weegt, is 24 kilo afvallen waarschijnlijk niet gezond, dus niet acceptabel.

Is het doel realistisch? Dit is ook weer afhankelijk van het huidige gewicht, maar ook van de tijd die je ervoor uit wilt trekken. Als het huidige gewicht het toelaat, maar je wilt in drie maanden 24 kilo afvallen, is het geen realistisch doel. Wil je in 12 maanden 24 kilo afvallen, dan is het doel wel realistisch.

We missen in deze doelstelling het stukje “tijdsgebonden”.

Een goed geformuleerd doel

Ik wil over een jaar (tijdsgebonden) 24 kilo zijn afvallen (specifiek en meetbaar). Het doel is qua gewicht en qua tijd acceptabel en realistisch.

Subdoelen

Als je 24 kilo af wilt vallen in 12 maanden, dan heb je pas volgend jaar een meetmoment. Tussen nu en een jaar heb je niets om bij te sturen. En natuurlijk ben je nieuwsgierig hoe het gaat.

Maak daarom subdoelen:

·       Ik wil elke maand ongeveer 2 kilo afvallen

·       In wil in de eerste 6 maanden 12 kilo afvallen

Beloning

Aan elk subdoel kun je een beloning koppelen. Dat heb je immers wel verdiend.

  • Bij elke kilo die ik afgevallen ben, geef ik mezelf een roos
  • Als ik 5 kilo ben afgevallen, mag ik dat mooie jurkje kopen

Je beloning hoeft natuurlijk geen geld te kosten. Je kunt jezelf ook belonen met bijvoorbeeld een warm bad.

beloon jezelf niet met eten

Je doelen en subdoelen hoeven niet alleen over voeding te gaan. Denk aan doelen op het gebied van

  • bewegen
  • ontspannen
  • slapen
  • familie
  • werk
  • hobby’s

Uiteindelijke doel

  • ik wil 24 kilo in een jaar afvallen
  • dan zal ik 76 kilogram wegen
  • met een pond per week afvallen ben ik tevreden
  • op maandag en donderdag ga ik een uur zwemmen
  • de andere 5 dagen van de week ga ik minstens een half uur wandelen
  • ik zorg dat ik elke 24 uur tenminste 7,5 uur op mijn bed lig
  • elke dag besteed ik minstens een half uur aan mijn hobby voor de broodnodige ontspanning

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn? Daarom coach ik jou met mijn jaarprogramma “Hoe je Blijvend Afvalt zonder Frustraties en Honger” van 49 euro minimaal een jaar naar een gezond gewicht.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *