Weekmenu samenstellen

Leer zelf je weekmenu samenstellen

Als je zelf je weekmenu wilt samenstellen, zul je eerst moeten weten hoeveel kilocalorieën jouw lichaam nodig heeft. Om daarachter te komen, kan ik jouw stofwisseling meten.

Ik meet je stofwisseling en ik leer je hoe je zelf een weekmenu samenstelt in mijn dagprogramma “Leer zelf je weekmenu samenstellen”.

Meting stofwisseling

Wat is stofwisseling of metabolisme?

Bij de stofwisseling worden voedingsstoffen omgevormd tot andere stoffen. In de lichaamscellen vindt een reactie plaats waarbij de energie uit voedsel vrijkomt. Die energie drukken wij uit in kilocalorieën.

De energie komt vrij via een verbrandingsproces. Voor een verbrandingsproces is naast voedingsstoffen (vetten, eiwitten en koolhydraten) ook zuurstof nodig. Via de longen ademen we zuurstof in, de longen geven de zuurstof aan het bloed. Het bloed vervoert de zuurstof naar de lichaamscellen, zoals spieren en hersenen.

Bij de verbranding komt energie vrij die nodig is voor de vitale functies van het lichaam, zoals je hartslag, je ademhaling en je temperatuur. Ook heb je de energie nodig voor de dagelijkse activiteiten, lopen en alle andere bewegingen.

Hoe meet ik jouw stofwisseling

Met een professionele computer, die in de medische wereld gebruikt wordt, meet ik jouw ruststofwisseling. Je ademt een kwartiertje door een kapje. De computer meet de zuurstof die je inademt en de kooldioxide die je uitademt. In die tussentijd vindt de verbranding plaats.

De computer berekent hoeveel kilocalorieën jouw lichaam nodig heeft voor de vitale functies, zoals ademhalen, je lichaam op temperatuur houden, je hartslag enzovoort.

Dagelijkse activiteiten

Daarna berekent de computer hoeveel kilocalorieën jij nodig hebt voor jouw dagelijkse activiteiten. Iemand die zittend werk heeft, heeft minder energie nodig dan iemand die zwaar lichamelijke arbeid verricht.

Energiebalans

Op gewicht blijven

Om op gewicht te blijven moet je net zoveel energie binnenkrijgen (eten) als verbranden (bewegen).

Afvallen

Als je af wilt vallen, dan wil je je vetreserves aanspreken en eet je minder dan dat je verbrandt. Als je minder voeding binnenkrijgt, dan zal je lichaam de energie halen uit haar voorraad (vet).

Aankomen

Als je aan wilt komen, dan zul je meer moeten eten dan dat je lichaam verbrandt.

Leer zelf je weekmenu samenstellen

Nu weet je precies hoeveel je moet (in dit voorbeeld 2130 kilocalorieën) en mag (in dit voorbeeld 2272 kilocalorieën) eten om je doelen te behalen.

  • Je lichaam haalt haar energie uit koolhydraten en vetten en bouwt je lichaam op uit eiwitten.
  • Hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten heeft je lichaam nodig?
  • In welke producten zitten deze voedingsstoffen?

Dat leer ik je met de Eetmeter van het Voedingscentrum. We gaan actief aan de slag. Neem daarom je laptop mee naar het dagprogramma. Ik leer je hoe je een evenwichtig weekmenu samenstelt zodat je voldoende voeding binnenkrijgt, geen honger lijdt en op een gezonde manier jouw doelen kan bereiken.

Afvallen is meer dan minder eten

Als afvallen zo makkelijk zou zijn als hierboven beschreven, dan hadden we allemaal maatje 38. Er komt meer bij kijken dan alleen het aantal juiste kilocalorieën en de juiste producten eten.

 “ik mag alles eten”

In het middagprogramma bespreken we het werkboek “ik mag alles eten”. Het werkboek bestaat uit theorie, opdrachten en nuttige tips:

  • wat betekent afvallen voor jou
  • wat zijn jouw moeilijke momenten
  • hoe kun je genieten van een avondje “uit eten” zonder dat je het terug ziet op de weegschaal
  • hoe kun je de schade op vakantie beperken

Jaarprogramma “Hoe Je Blijvend Afvalt zonder Frustraties en Honger”

Het online jaarprogramma is een programma waarmee je in actie komt. Als je iets (je gewicht) wilt veranderen, zal er iets (je (eet)gewoontes) veranderd moeten worden

Het jaarprogramma begint met 14 video’s en een werkboek

  1. Doelen Stellen
  2. Basisprincipes
  3. Gewoontes
  4. Knelpunten
  5. Moeilijke Momenten
  6. Alternatieven
  7. Afvallen is Topsport
  8. Type Eter
  9. Saboterende Personen
  10. Motivatie
  11. Uit Eten
  12. Stress
  13. Slapen
  14. En soms gaat het mis

Werkboek

  • wat zijn de redenen dat je aangekomen bent?
  • hoe wil je dat veranderen?
  • welke acties moet je dan ondernemen?

Daarna krijg je elke week een tip en een opdracht, zodat je heel actief stapje voor stapje werkt aan een blijvend gezond gewicht.

Voorbeeld: je krijgt de opdracht om 7 gezonde ontbijtjes te verzinnen en deze naar mij te mailen. Ik geef je dan feedback op deze ontbijtjes.

Voorbeeld: je krijgt een lijst met gezonde tussendoortjes en de opdracht om zelf de lijst met gezonde tussendoortjes aan te vullen

Als stok achter de deur app of mail je mij elke week je resultaten.

Heb je vragen of wil je je verhaal kwijt? Dat kan via coaching@sylviavanwilligen.nl of WhatsApp 06 40 82 60 88.

Om iedereen voldoende aandacht te geven werk ik in kleine groepen van 6 deelnemers.

Aanvullende verzekering

Als je aanvullend verzekerd bent, bestaat de kans dat jouw zorgverzekeraar mijn begeleiding vergoedt. Op de site van de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland kun je zien of jouw zorgverzekeraar een gewichtsconsulent vergoedt.

Mijn missie

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn? Daarom coach ik jou voor een langere termijn. Blijvend afvallen is geen tijdelijke actie.

sylvia-van-willigen-gewichtsconsulente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *