Welk type eter ben jij

Welk type eter ben jij?

Het is belangrijk om te weten welk type eter je bent als je blijvend af wilt vallen. Elk type eter heeft zijn of haar eigen valkuilen en moeilijke momenten.

Als je weet welk type eter je bent, zul je de juiste acties nemen om af te vallen. De kans is aanzienlijk groter dat je met succes blijvend afvalt.

We eten als we honger hebben en we stoppen met eten als we voldoende gegeten hebben. Het hongerhormoon ghreline en het verzadigingshormoon leptine regelen dit proces. Als je dan een juiste energiebalans hebt, blijf je op gewicht.

Bij mensen die gewichtsproblemen ervaren, spelen andere factoren een rol in het eetgedrag. Om blijvend af te vallen is het belangrijk dat je jezelf leert kennen. Het is belangrijk om je valkuilen te herkennen en om te leren gaan met situaties die voor jou moeilijk zijn.

Type eter

We onderscheiden verschillende type eters:

  • lijngerichte eter
  • externe eter
  • emotie eter
  • onwetende eter

Lijngerichte eter

De lijngerichte eter is heel goed in lijnen. Meestal zijn de lijngerichte eters vrouwen. Deze alinea schrijf ik in de “zij-vorm”. Als man kun je jezelf zeker wel herkennen in het type “lijngerichte eter”.

Een lijngerichte eter is een bepaalde periode heel streng voor zichzelf. Ze slaat maaltijden over, schrapt belangrijke voedingsmiddelen uit haar dagmenu en eet vaak veel te weinig kilocalorieën per dag.

In de periode dat zij lijnt heeft zij een ijzeren wil en haar discipline zorgt ervoor dat ze afvalt.

De lijngerichte eter stopt met haar dieet op het moment dat ze haar doel behaald heeft. Of ze stopt met lijnen omdat ze niet langer zo streng voor zichzelf wil zijn.

Dan gaat ze over tot het “normale” eetgedrag en de kilootjes komen er weer aan. Misschien krijgt de lijngerichte eter er als beloning nog een paar kilo extra bij.

Op de dag dat ze weer baalt van haar lichaam en van haar gewicht start ze weer met lijnen. Het cirkeltje is rond. Het cirkeltje waar de lijngerichte eter haar leven in kan ronddolen.

Emotionele eter

Emotionele eters vinden het moeilijk om gevoelens van honger en verzadiging te voelen. Ook hebben ze moeite om emoties zoals angst, verdriet of boosheid te herkennen. Dit noemen we gevoelsblindheid of alexithymie.

We kennen in de basis 6 soorten emoties:

  • blij
  • bedroefd
  • boos
  • bang
  • verrast
  • walging

(lees verder onder de advertentie)

Omdat de emotionele eter de emoties niet herkent, worden de emoties vertaald naar honger. Ook eet de emotionele eter als troost en bij verveling.

De emotionele eter eet niet alleen bij negatieve emoties. Ook bij positieve emotie wordt er gegeten. En dat doen we allemaal.

  • de jarige trakteert op iets lekkers
  • als een kind een zwemdiploma heeft behaald, komt er taart op tafel
  • het weekend wordt ingeluid met bier en bitterballen
  • enzovoort

de bruiloft van toen is de verjaardag van nu

Voor de emotionele eter is het van belang het gedrag te herkennen en daarna de patronen te doorbreken.

Externe eter

De externe eter is gevoelig voor prikkels van buitenaf. De prikkels bestaan uit het zien, ruiken of proeven van etenswaren.

De externe eter kan zich niet bedwingen als hij of zij de frietkar bij de bouwmarkt voorbijloopt. De externe eter snoept van alles wat er in de supermarkt aangeboden wordt. De externe kan geen “nee” zeggen tegen een gebakje dat een collega trakteert voor haar verjaardag.

De externe eters blijven gevoelig voor deze prikkels. Ook als ze al verzadigd zijn. Externe eters kunnen hun gevoelens van honger en verzadiging niet op de juiste manier inschatten.

Onwetende eter

De onwetende eter maakt onbewust verkeerde keuzes

  • hij gebruikt lightproducten die niet zo light blijken te zijn
  • ze slaat maaltijden over omdat ze denkt dat je dan beter afvalt
  • kijkt op de etiketten alleen naar de kilocalorieën en niet naar andere voedingsstoffen, zoals toegevoegde suikers
  • eet een schaaltje pinda’s omdat hij denkt dat dat gezond is
  • enzovoorts

Voor de onwetende eter is het belangrijk om meer kennis te krijgen over voeding.

Wat voor type eter ben jij?

Herken jij je in een bepaald type eter? Je kunt je ook herkennen in een verschillende type eters. Je bent bijvoorbeeld een emotionele eter én een onwetende eter.

Afvallen is meer dan minder eten

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?
Daarom heb ik het e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen” geschreven. Dit e-book is een stappenplan om jou te helpen op je weg naar een blijvend gezond gewicht.

beroepsvereniging-gewichtsconsulenten-nederland
ik ben aangesloten bij de beroepsvereniging gewichtsconsulenten nederland

1 reactie op “Welk type eter ben jij”

  1. Pingback: Mijn blogs | Sylvia van Willigen Gewichtsconsulente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *