6 Tips om je stofwisseling te verhogen

Wat is de stofwisseling?


Ons lichaam haalt energie uit voeding. Die energie is nodig voor vitale functies, zoals ademhalen, het hart laten kloppen en het lichaam op temperatuur houden. Dit noemen we de stofwisseling.
Daarnaast heeft ons lichaam energie nodig voor onze dagelijkse activiteiten. Iemand die veel beweegt op een dag heeft meer energie nodig dan iemand die weinig beweegt. De hoeveel energie, kilocalorieën, die je lichaam per dag nodig heeft noemen we de dagelijkse energiebehoefte.

Dagelijkse energiebehoefte

Niemand heeft dezelfde dagelijkse energiebehoefte. De energiebehoefte is afhankelijk van een aantal factoren:

  • Het basaal metabolisme of de ruststofwisseling. Het lichaamsgewicht en de lichaamssamenstelling bepalen de basaal metabolisme
  • De dagelijkse activiteiten en sportieve activiteiten hebben invloed op de dagelijkse energiebehoefte
  • Het verteren van voedsel kost energie. Het verteren van eiwitrijk voedsel kost het lichaam relatief veel energie
  • Factoren als ziekte, stress en een koude omgeving zijn van invloed op de dagelijkse energiebehoefte

Stofwisseling verhogen

Je hebt invloed op je dagelijkse energiebehoefte. Hoe kun je je ruststofwisseling verhogen?

Wil je dat je lichaam meer energie (vetreserves) verbrandt, verhoog dan je stofwisseling:

  • Spieren hebben energie nodig. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je lichaam verbrandt. Zorg voor spieropbouw
  • Beweeg meer. Neem de trap in plaats van de lift. Neem de fiets in plaats van de auto. Als je af wilt vallen zul je met dagelijks een uur wandelen, naast een goed voedingspatroon, goede resultaten behalen
  • Eet eiwitrijk voedsel, zoals eieren, vis, mager varkens- en rundvlees, noten en peulvruchten
  • Zorg dat je lichaam zichzelf warm moet houden. Zet de verwarming een graadje lager of trek een iets minder dikke trui aan
  • Slaap voldoende. Te weinig slaap kan je stofwisseling verstoren
  • Doe niet mee aan crash diëten. Met crash diëten val je lekker snel af. Je verliest helaas ook spiermassa. En die spiermassa zorgt nu juist voor een snelle stofwisseling.

(lees verder onder de afbeelding)

e-book

Energiebalans

Hoe weet je hoeveel kilocalorieën je op een dag nodig hebt?

Vlakke energiebalans

Ons lichaam is in balans als we evenveel kilocalorieën eten als dat we verbranden. Dit noemen we een vlakke energiebalans. Je komt niet in gewicht aan en je valt niet af.

Positieve energiebalans

Als we meer kilocalorieën eten dan dat we verbranden, dan slaat het lichaam de resterende energie op als voorraad in de vorm van vetmassa. In dit geval is er sprake van een positieve energiebalans. We komen in gewicht aan.

Negatieve energiebalans

Verbruiken we meer energie dan dat we binnenkrijgen, dan vallen we af. Het lichaam gebruikt de voorraad vetreserves om voldoende energie te krijgen voor de vitale functies en de dagelijkse activiteiten. We noemen dit de negatieve energiebalans.

(lees verder onder de afbeelding)

weegschaal

Weegschaal

Een goed instrument die je zelf kunt gebruiken is de weegschaal. Weeg jezelf wekelijks op hetzelfde tijdstip zonder kleding. Ook kun je je taille- buik- en heupomvang meten om een goed beeld van je lichaam te krijgen.
Blijf je gewicht constant, dan eet en beweeg je voldoende.
Kom je onbedoeld aan, dan eet je te veel of beweeg je te weinig.
Val je onbedoeld af, dan eet te weinig of beweeg je te veel.

Calorieën

Wat zijn calorieën?

Als we het over afvallen hebben, dan hebben we het altijd over calorieën of kilocalorieën. Hoeveel calorieën mag je op een dag eten? Hoeveel calorieën zitten er in bepaalde producten?
Maar wat zijn calorieën nu eigenlijk?

Een calorie is de hoeveelheid warmte (energie) die nodig is om een kilogram water met een graad te verwarmen. Een kilocalorie is dus de eenheid waarmee energie wordt uitgedrukt.

In plaats van jezelf af te vragen “hoeveel calorieën zitten er in een banaan?” kun je ook de vraag stellen: “hoeveel energie levert een banaan?” Ons lichaam haalt de energie uiteindelijk uit ons voedsel.

Kilojoule of kilocalorie

De “nieuwe” term voor kilocalorie is kilojoule (kJ). Op de etiketten van producten zie je altijd de energie uitgedrukt in kilojoule en in kilocalorieën. De term kilojoule is dan wel de nieuwe term, in de volksmond gebruiken we nog altijd kilocalorieën of calorieën.
1 kilocalorie = 4,2 kilojoule.

Jouw stofwisseling

Wil je weten wat jouw stofwisseling is? Wil je weten hoeveel kilocalorieën jij per dag moet en mag eten? Maak dan een afspraak met me. Met de professionele Fitmate RMR meet ik jouw stofwisseling en bereken ik jouw dagelijkse energiebehoefte. Meten = Weten.

2 reacties op “6 Tips om je stofwisseling te verhogen”

  1. Pingback: Vetten | Gezonde en Ongezonde Vetten - Sylvia van Willigen Gewichtsconsulente

  2. Pingback: Mijn blogs: een overzicht | Sylvia van Willigen Gewichtsconsulente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *