Honger

honger

Soorten honger

Als ons lichaam voeding nodig heeft krijgen we een hongergevoel. Hierin spelen hongerhormonen en verzadigingshormonen spelen een grote rol.
Een baby brult als zijn of haar maagje leeg is en valt vredig in slaap als het maagje vol zit.

Bij volwassenen zit het ingewikkelder in elkaar dan bij een baby. Volwassenen hebben te maken met de vele verleidingen om ons heen. Verleidingen die ons het gevoel van honger geven. Maar hebben we dan echt honger?

Soorten honger

Maaghonger

Je maag knort. Misschien ga je zelfs trillen door een lage suikerspiegel. Je hebt écht honger. Je lichaam heeft behoefte aan gezonde voeding.

Oorhonger

Op donderdagavond zit je met je tiener op de bank naar een film te kijken. Hij of zij heeft een zak chips gepakt. Je hoort het kraken van de zak, je hoort het kraken van de chips in zijn of haar mond. Bij het horen van deze geluiden krijg je spontaan trek in chips.

Ooghonger

Je loopt in de supermarkt. Tijdens het wachten bij de kassa valt je oog op een heerlijke reep chocolade. Onmiddellijk krijg je trek in chocolade.

Neushonger

Je loopt naar de ingang van het tuincentrum en de geur van versgebakken oliebollen uit de gebakskraam is onweerstaanbaar.

Mondhonger

Je hebt simpelweg zin om op iets te kauwen, om ergens op de knagen. Meestal kies je dan niet voor een wortel.

Hoofdhonger

Hoofdhonger is gewoonte-eten. Om 10.00 uur een koekje bij de thee, om 16.00 uur een stroopwafel, voor het naar bed gaan een zak chips.

Hoofdhonger kan ook zijn: eten uit verveling, eten uit boosheid of eten als je verdrietig bent.

Honger gevoel

Heb jij nooit een hongergevoel?
Waarschijnlijk heb je in je leven meerdere keren gelijnd en de hongersignalen van je lichaam genegeerd. Zorg dan voor structuur in je eetpatroon, zodat je dagelijks voldoende voeding binnen krijgt.

In mijn blog Leptine en Overgewicht leg ik je uit wat het vele lijnen met je lichaam gedaan heeft. Ook geef ik tips over de voeding die je dan het beste kunt eten en niet kunt eten.

Heb jij honger?

Leg je hongergevoel en je eetgedrag eens onder de loep

  • welk soort honger heb jij als je eet
  • geef je honger een cijfer op de schaal van 1 – 10?

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?

sylvia-van-willigen

1 reactie op “Honger”

  1. Pingback: Mijn blogs: een overzicht | Sylvia van Willigen Gewichtsconsulente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *