Gezonde en Ongezonde Vetten

gezonde-vetten

Vetten zijn onmisbare voedingsstoffen in onze dagelijkse voeding. Vetten leveren energie, ze bevatten essentiële vetzuren, vitamines en sterolen.

Functies van vetten

Vetten hebben verschillende functies. Ze dienen als

  • energiebron (kilocalorieën)
  • bouwstenen van onze lichaamscellen
  • grondstoffen voor celmembranen
  • vervoermiddel van vitamine A, vitamine D, vitamine K en vitamine E door ons lichaam
  • warmte-isolatie
  • bescherming van onze weefsels en organen
  • en niet te vergeten… als smaakmaker

Bij een gebrek aan vetten heb je kans op aandoeningen zoals:

  • chronische ontstekingen
  • gedragsstoornissen
  • leerproblemen
  • huidaandoeningen
  • verminderde werking van het immuunsysteem

Soorten vetten

  • verzadigde vetten of vetzuren
  • onverzadigde vetten of vetzuren
  • transvetten

Verzadigde vetten

Verzadigde vetzuren staan erom bekend dat zij het cholesterol in het bloed laten stijgen. Een hoog cholesterolgehalte kan leiden tot hart- en vaatziekten. Daarom worden verzadigde vetzuren aangemerkt als ongezonde vetten.

Verzadigde vetzuren zitten in:

  • vet vlees en vette vleeswaren
  • kaas
  • roomboter, bak-, braad-, en frituurvetten
  • slagroom
  • chocolade
  • koekjes en gebak
  • zoutjes, chips, friet en snacks uit de frituur

Onverzadigde vetten

Onverzadigde vetzuren komen voor in:

  • olijfolie
  • arachideolie
  • pinda’s
  • noten, zoals
    • hazelnoten
    • pecannoten
    • walnoten
    • paranoten
  • zaden, zoals zonnebloempitten
  • margarine met veel linolzuur
  • vis- en visproducten

Een ezelsbruggetje om te onthouden welke vetten “goed” zijn is: onverzadigde vetten zijn o

Transvetten

Transvetten zijn onverzadigde vetten die door chemische processen of verhitting op hoge temperaturen schadelijk worden gemaakt.

Transvetten kunnen de celfuncties verstoren. Zo’n verstoring van de celprocessen kunnen leiden tot vervelende aandoeningen:

  • allergieën
  • insulineresistentie
  • hart- en vaatziekten
  • chronische ontstekingen

Van nature komen transvetten in geringe mate voor in:

  • roomboter
  • zuivel
  • vlees van herkauwers, zoals rund

Essentiële vetzuren

Essentiële vetzuren zijn vetten die niet door het lichaam aangemaakt kunnen worden. We moeten er voor zorgen dat we deze vetten via onze voeding binnenkrijgen. Essentiële vetzuren zijn:

  • Omega-3 vetzuren
  • Omega-6 vetzuren

Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren zitten in dierlijke producten. Zij hebben een functie bij het doorstaan van ontstekingsprocessen.

Bronnen van omega 3-vetzuren

  • vette vis
    • haring
    • makreel
    • zalm
    • sardine
  • schaaldieren
  • niet-gekweekt wild en gevogelte
  • lijnzaadolie

Omega-6 vetzuren

Omega 6 vetzuren zitten in plantaardige producten. Zij werken ontstekingsbevorderend. Ontstekingen ervaren we als vervelend, maar het is een functionele herstelreactie van ons lichaam.

Bronnen van omega 6-vetzuren

  • pinda’s
  • walnoten
  • cashewnoten
  • zonnebloemolie

Verhouding omega 6 : omega 3

De optimale verhouding van essentiële vetzuren is:

Omega 6 : omega 3 = 5 : 1

De werkelijke verhouding van essentiële vetzuren in ons lichaam in ons huidige voedingspatroon is 25 : 1

Omega-9 vetzuren

Omega-9 vetzuren zijn niet-essentiële vetzuren. Dat houdt in dat het lichaam zich zelf kan voorzien in omega-9 vetzuren.

Bronnen van omega-9 vetzuren

  • avocado
  • noten
    • hazelnoten
    • amandelen
  • sesamzaad
  • olijfolie
  • zonnebloemolie

Hoeveel vet per dag?

De Gezondheidsraad adviseert om dagelijks 20 – 40 En% te nuttigen. Bij 20 En% bestaat er al een kans op tekorten. Houd daarom tussen de 30 en 35 En% aan.

Bijvoorbeeld: je eet 1800 kilocalorieën per dag. Dan bevat je dagmenu tussen de 540 kilocalorieën en 630 kilocalorieën vetten.
Een gram vet levert 9 kilocalorieën. In grammen mag je dagelijks tussen de 60 en 70 gram vet eten.

Deze getallen zeggen alleen iets over de hoeveelheid vet, niet over de kwaliteit van het vet.

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn? Daarom coach ik jou met mijn jaarprogramma “Hoe je Blijvend Afvalt zonder Frustraties en Honger” minimaal een jaar naar een gezond gewicht.

sylvia-van-willigen

1 reactie op “Gezonde en Ongezonde Vetten”

  1. Pingback: Mijn blogs: een overzicht | Sylvia van Willigen Gewichtsconsulente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *