Seizoensgroente Mei

groente

Seizoensgroente Mei

De seizoensgroente voor de maand mei zijn:

  • andijvie
  • artisjok
  • asperges
  • aubergine
  • bosui
  • broccoli
  • mais
  • paksoi
  • pompoen
  • postelein
  • rabarber
  • raapstelen
  • rabarber
  • rucola
  • savooiekool
  • tomaten
  • tuinbonen
  • veldsla
  • witte kool
  • zeekraal
mais
lekker als tussendoortje

Duurzaam eten met seizoensgroente

Milieu Centraal heeft een online Groente- en Fruitkalender opgesteld. Hierin zie je in één oogopslag hoeveel energie het heeft gekost om een bepaald product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen. Klasse A is de meest duurzame keuze, klasse B is ook een betere keus.

(lees verder onder de afbeelding)

Hoeveel groente per dag

Ons lichaam heeft vitamines en mineralen nodig om goed te kunnen functioneren. Ons lichaam kan niet alle vitamines zelf aanmaken. Daarom moeten we voldoende groente en fruit eten om alle benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Als je 250 gram groente en twee stuks fruit per dag eet, krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen. Maar niet elke groentesoort bevat dezelfde vitamines en mineralen. Varieer daarom met groente. Probeer 5 verschillende kleuren groente per dag te eten.

5 kleuren per dag

Het lijkt moeilijk om dagelijks vijf kleuren groenten te eten. Maar met een beetje creativiteit kom je er wel.

Tussen de middag of als tussendoortje kies je voor een oranje wortel.

Als avondeten eet je groene sperziebonen. Om de sperziebonen wat meer smaak te geven, bak je een wit uitje, een rood tomaatje en wat witte champignons. Daarnaast eet je een bakje rauwkost van groene komkommer en een gele paprika.

Groente eten en afvallen

Als mensen af willen vallen adviseer ik hen om 400 gram groente te eten:

  • groenten leveren weinig kilocalorieën. Daarom mag je er lekker veel van eten
  • en groenten bevatten veel vezels dat een goede darmwerking bevordert

“Groente zijn duur”, hoor ik mijn cliënten regelmatig zeggen. Dat klopt, een zak chips is helaas goedkoper dan een pond groente. Als je voor seizoensgroente kiest kun je veel besparen. Als jouw favoriete groente buiten het seizoen valt, kun je die misschien in de vriezer vinden.

Tips om meer groente te eten

Houd je niet van groente? In mijn blog “21 tips om meer groente te eten” lees je hoe op een makkelijke manier meer groente kunt eten.

1 reactie op “Seizoensgroente Mei”

  1. Pingback: Gemarineerde Artisjokken | Sylvia van Willigen Gewichtsconsulente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *