Wandelen of hardlopen?

hardlopen-wandelen

De verschillen en overeenkomsten tussen wandelen en hardlopen

Wat is beter voor je: wandelen of hardlopen?” De sporten “wandelen” en “hardlopen” kennen verschillen en overeenkomsten. In deze blog leg ik je uit wat de verschillen en de overeenkomsten zijn. Maar jij mag kiezen wat je liever doet, want…

Bewegen is goed, meer bewegen is beter

Advies Gezondheidsraad

Het advies van de Gezondheidsraad luidt: “bewegen is goed, meer bewegen is beter”. Ik adviseer mensen om een soort beweging te zoeken die ze leuk vinden. Een sport die je leuk vindt houd je langer vol dan een sport waar je met tegenzin naartoe gaat.

De verschillen tussen hardlopen en wandelen

Gemak

Voor hardlopen is meer voorbereiding nodig dan voor een wandeling. Als je kiest voor hardlopen zijn goede hardloopschoenen noodzakelijk om blessures te voorkomen. Laat je adviseren in een goede sportzaak. Ook heb je voor hardlopen verschillende kledingsetjes nodig. Als het in de zomer warm is, dragen de meeste hardlopers andere kleding dan in de winter.

(lees verder onder de afbeelding)

goede hardloopschoenen voorkomt blessures

Als je voor wandelen kiest, dan ben je zo startklaar. Je trekt goede schoenen en je jas aan en je kunt op pad.

Verbranding kilocalorieën

Met hardlopen verbrand je meer kilocalorieën dan met wandelen.

Stel dat je een man bent en 80 kilogram weegt. Als je hardloopt, loop je in een uur ongeveer 10 kilometer. Je verbrandt dan ongeveer 800 kilocalorieën.
Een wandeling van 5 kilometer duurt ook een uur. Dan verbrand je ongeveer 340 kilocalorieën.

Blessures

Wandelen is minder blessuregevoelig dan hardlopen. Zeker mensen met overgewicht hebben meer kans op blessures met hardlopen. Elke kilo overgewicht is een extra belasting van vier kilo voor de knieën. En de enkels worden per kilogram overgewicht met zeven kilo extra belast.

Wandelen en hardlopen zijn beide cardiovasculaire trainingen

Cardiovasculaire trainingen hebben onderstaande voordelen:

  • Verbetering van de aërobe capaciteit
  • Vermindering van lichaamsgewicht
  • Afname van stress
  • De hartfunctie verbetert
  • Daling van de hartslag in rust
  • Verlaging van het cholesterol in het bloed
  • Stijging van het goede cholesterol DHL
  • Suikers worden beter opgenomen in de cellen. Dit voorkomt diabetes
  • Verlaging van de bloeddruk

(lees verder onder de afbeelding)

Wandelen bij overgewicht

Op langere afstanden verbrandt je lichaam meer vetzuren (vetten) dan spierglycogeen (koolhydraten). Als je overgewicht hebt, wil je waarschijnlijk dat je lichaam vet verbrandt. Wandelen is dan een goede vorm van beweging. Het advies is om bij overgewicht dagelijks een uur te wandelen.

Met wandelen wordt dan wel “stevig doorstappen” bedoeld. Op je gemak de hond uitlaten valt niet onder wandelen in de zin van cardiovasculaire training. Een goed hulpmiddel om te bepalen of je wandelen als cardiovasculaire training mag beschouwen is “zweet”.

Wat doe jij liever? Hardlopen of wandelen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *