Alcohol en afvallen

alcohol-en-afvallen

Ben jij aan het afvallen en vraag je je weleens af of je alcohol mag drinken? Goed nieuws! Als jij geniet van een glaasje wijn of bier hoef je deze niet voor altijd te laten staan. Maar… overal waar té voor staat is niet goed voor je. Te veel patat is niet goed voor je, te veel snoep is niet goed voor je. En te veel alcohol is ook niet goed voor je. Zeker niet als je aan het afvallen bent.

Calorieën in alcohol

Alcohol levert 7 kilocalorieën per gram alcohol. Ter vergelijking: koolhydraten leveren 4 gram kilocalorieën per gram en vetten leveren 9 kilocalorieën per gram vet.

Bier

  • glas bier van 200 ml >> 80 kilocalorieën
  • flesje bier van 300 ml >> 135 kilocalorieën
  • blikje bier van 330 ml >> 149 kilocalorieën

Wijn

  • klein glaasje rode wijn van 100 ml >> 82 kilocalorieën
  • groot glas rode wijn van 150 ml >> 123 kilocalorieën
  • glaasje witte, droge wijn van 100 ml >> 67 kilocalorieën
  • glas witte, droge wijn van 150 ml >> 101 kilocalorieën
  • 100 ml witte zoete wijn >> 96 kilocalorieën
  • 150 ml witte zoete wijn >> 144 kcal

Mixen

  • wodka 50 ml gemixt met 200 ml cola >> 114 plus 82 is 196 kilocalorieën per glas
  • glas jus d’orange van 90 kilocalorieën plus 50 gram safari is in totaal 190 kilocalorieën

Hoe reageert je lichaam op alcohol

Jij kan een glaasje alcohol lekker vinden en graag een biertje of een glaasje wijn drinken. Jouw lichaam ziet dat biertje als gif en wil er zo snel mogelijk vanaf. Je lever maakt de giftige stoffen in je lichaam onschadelijk. Om een glas alcohol te verwerken heeft je lever ongeveer een uur nodig.

Je lichaam geeft voorrang aan het verteren van de giftige stoffen. Er is geen tijd om de koolhydraten, vetten en eiwitten uit onze maaltijd te verwerken. Je lichaam slaat je maaltijd op als reservevoorraad… vet.

Daarnaast zijn de kilocalorieën uit alcohol zogenaamde “lege” kilocalorieën. Dat wil zeggen dat ze geen energie leveren voor je lichaam. Koolhydraten, eiwitten en vetten geven je lichaam wel energie.
Een glaasje alcohol verzadigt niet zoals koolhydraten, eiwitten en vetten dat doen. Daarom krijg je trek in een stukje kaas of een portie bitterballen. Deze snack levert weer extra kilocalorieën.

Bierbuik

Alcohol drinken leidt tot een positieve energiebalans. Je krijgt veel te veel kilocalorieën binnen en je zult daarom niet afvallen. Zeker bij mannen gaan al deze extra kilocalorieën op de buik zitten.

Neem eens een centimeter en meet jouw buikomvang. Onder de afbeelding lees je de normen voor vrouwen en mannen.

Buikomvang Vrouwen

< 68 cmje bent iets te licht
68 – 80 cmprecies goed
80 – 88 cmje nadert de risicogrens; probeer bij de 80 cm te blijven
88 cm of meerje gezondheid loopt gevaar; probeer af te vallen

Buikomvang Mannen

< 79te bent iets te licht
79 – 94 cmprecies goed
94 – 102 cmje nadert de risicogrens; probeer bij de 94 cm te blijven
102 cm of meerje gezondheid loopt gevaar; probeer af te vallen

Kater

De volgende ochtend kun je meestal nagenieten van een avondje alcohol drinken. Je hebt een kater, een droge mond en dus een enorme nadorst.

Dat komt omdat je alcohol vochtafdrijvend werkt. Neem na elk glas alcohol een glas water om het vochtniveau in je lichaam op peil te houden.

voorkom een kater

drink water

Tips als je af wilt vallen en alcohol drinken

  1. beperk het nuttigen van alcohol tot een feestje of het weekend
  2. neem niet meer dan 2 glaasjes alcohol
  3. neem een glaasje water bij de wijn. Wissel de alcoholische drankjes af met water
  4. houd je glas niet in je hand. Zet het na elke slok op tafel
  5. voorkom dat je gaat snacken
  6. en vooral… geniet van je glaasje alcohol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *