Sperziebonen

Sperziebonen kun je op verschillende manieren bereiden, zoals koken en wokken. Je kunt ze verwerken in een wrap, een salade of een soep. Door de veelzijdigheid zullen deze bonen niet snel vervelen.

sperziebonen
sperziebonen in soep

De boontjes bevatten veel vezels, voedingsstoffen zoals vitamine A, C en K en de mineralen magnesium, calcium en ijzer.

Vezels

Vezels zorgen voor een verzadigd gevoel. Ze zijn nodig voor een goede darmwerking. Als je niet genoeg vezels eet, heb je kans op buikklachten. Het Voedingscentrum adviseert 30 tot 40 gram vezels per dag te eten. 100 gram sperziebonen bevat 3,5 gram vezels.

Kilocalorieën

Sperziebonen bevatten weinig kilocalorieën. 100 gram bonen leveren 36 kilocalorieën. Je mag er dus lekker veel van eten.

Vitamines

  • vitamine A
  • vitamine B1, B2, B3, B6 en B11
  • vitamine C
  • vitamine K

Mineralen

  • mangaan
  • magnesium
  • kalium
  • ijzer
  • calcium
  • koper

Peulvruchten of groente?

Peulen zijn vruchten met aan de buitenkant een vruchtblad en een of meer zaden aan de buitenkant.

Net zoals een sperzieboon dus. Toch vallen ze volgens het Voedingscentrum niet in de groep “peulvruchten”. De reden is dat we deze bonen als groente eten.

Om van sperziebonen een smakelijk gerecht te maken, maakt het niet uit of een sperzieboon in de categorie peulvruchten of groente valt.

Recepten

Sperziebonen met rauwe ham

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *