Calorieën in Chinees eten?

calorieën-chinees-eten

Hoeveel calorieën zitten er in Chinees eten?

Gisteren aten we met de familie bij mijn schoonouders. We besloten om “de Chinees” voor ons te laten koken. Chinees eten van de afhaalchinees is niet gezond. Maar hoeveel calorieën zitten er in Chinees eten?

Ik wil afvallen

Ik zit een aantal kilo boven mijn streefgewicht. Om af te vallen is het voor mij belangrijk om bewust te eten. Eten van de afhaalchinees is niet gezond. Maar ik eet op een familiedag wel mee. Ook als ik aan het afvallen ben.

Het familiebezoek stond gisteren in het teken van Vaderdag. Na 20 jaar Vaderdag bij mijn schoonouders weet ik inmiddels hoe zo’n dag er ongeveer uitziet:

  • we beginnen met een gebakje bij de koffie
  • dan komen er hapjes op tafel, zoals chips, een stukje kaas en een plakje worst
  • daarna genieten van “de Chinees”
  • en tot slot halen we de bakken ijs uit de diepvries

Mijn keuzes voor vandaag

  • een stukje slagroomtaart, want dat eet ik bijna nooit
  • ik neem geen hapjes
  • vandaag geen ijs als toetje. Volgende week gaan we met vakantie. Dan zal ik ongetwijfeld ijs eten
  • van de Chinese maaltijd neem ik een opscheplepel bami, drie opscheplepels tjap tjoy, een opscheplepel foe yong hai en een stukje kroepoek.

Calorieën in Chinees eten

Hoeveel kilocalorieën zitten er in de gerechten uit de Chinese keuken, zoals we deze in Nederland kennen:

Babi pangang zonder rijst, 1 opscheplepel161 kilocalorieën
Foe yong hai zonder rijst, 1 opscheplepel61 kilocalorieën
Tjap Tjoy zonder rijst, 1 opscheplepel21 kilocalorieën
Kleine loempia36 kilocalorieën
Nasi, 1 opscheplepel83 kilocalorieën
Bami, 1 opscheplepel72 kilocalorieën
Saté Ajam met bami goreng, 1 opscheplepel96 kilocalorieën
Bron: De Eetmeter van het Voedingscentrum 

(lees verder onder de advertentie)

Kilocalorieën op Vaderdag

Hoeveel kilocalorieën heb ik op de familiedag gegeten?

Slagroomgebakje295 kilocalorieën
Bami72 kilocalorieën
Tjap Tjoy63 kilocalorieën
Foe yong hai61 kilocalorieën
Kroepoek129 kilocalorieën

De afhaalchinees is niet gezond

Qua kilocalorieën valt het mee: 650 kilocalorieën voor de avondmaaltijd mèt slagroomgebakje. Maar deze maaltijd bevat nauwelijks gezonde voedingsstoffen.
Om af te vallen heb ik ongeveer 1.500 kilocalorieën per dag nodig. Voor het ontbijt en lunch had ik 850 kilocalorieën over om gezond te eten.

Tips

  • plan je voeding als je af wilt vallen. Zo kom je aan het eind van de dag niet voor verrassingen te staan
  • bekijk thuis de menukaart en bepaal welke gerechten je het beste kan nemen
  • maak afspraken met jezelf. Wel of geen gebakje, wel of geen ijsje
  • denk in of/of, niet in en/en. Of een gebakje of ijs. Niet en een gebakje en ijs
  • eet je kilocalorieën, drink ze niet. Drink geen suikerrijke en alcoholische dranken
  • eet niet meer dan dat je nodig hebt. Vol = vol
  • drink veel water

Hoe is het bij jou gegaan?

Hoe is het op jouw Vaderdag gegaan? Is het jouw gelukt om de schade binnen de perken te houden of ben je los gegaan?

En soms gaat het mis…

Het is niet erg hoor als het even mis gaat. Als je de draad de volgende dag maar meteen weer oppakt.

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?
Daarom heb ik het e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen” geschreven. Dit e-book is een stappenplan om jou te helpen op je weg naar een blijvend gezond gewicht.

Heb je vragen? Stel ze gerust onder dit bericht. Ik ben er om je te helpen.

beroepsvereniging-gewichtsconsulenten-nederland
ik ben aangesloten bij de beroepsvereniging gewichtsconsulenten nederland
Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *