Afvallen voor de vakantie

tips-om-af-te-vallen-op-vakantie

We hadden een korte vakantie gepland. Heerlijk! Niets moet, alles mag. Van 24 juni tot en met 28 juni 2019 verbleven wij in het prachtige Zuid Limburg.
Eind mei besloot ik dat ik een paar kilo af moest vallen. Ik hield me niet langer aan mijn eigen regels en dat merk ik aan mijn kleding. De weegschaal bevestigde mijn vermoeden. Er moet een paar kilo af. Ik wil niet afvallen voor de vakantie, omdat ik anders mijn bikini niet aandurf. Ik start met afvallen voor de vakantie, simpelweg omdat ik vind dat ik nú een paar kilo moet afvallen.

Afvallen. Waar begin je?

Om te beginnen nam ik mijn voedingspatroon onder de loep. Wat gaat goed en wat gaat niet goed? Wat moet ik doen om die kilo’s kwijt te raken?

e-book
16 Tips om Blijvend Af te Vallen

E-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen”

Ik moest de volgende tips uit mijn e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen” weer naleven:

  • Tip 1 Eet geen producten waarvan je weet dat ze ongezond zijn
  • Tip 3 Eet je kilocalorieën, drink ze niet
  • Tip 4 Eet geen producten met meer dan 5 gram suiker per 100 gram product
  • Tip 6 Eet minder

TIP 1 Eet geen producten waarvan je weet dat ze ongezond zijn

Natuurlijk eten we producten waarvan we weten dat ze ongezond zijn. En dat is niet erg. Maar we moeten ons wel houden aan de 80/20-regel om overgewicht te voorkomen of om af te vallen.

Stel je voor: ik eet 2.000 kilocalorieën per dag. Dat zijn 14.000 kilocalorieën per week. Dit houdt in dat ik maximaal 20% = 2.800 kilocalorieën per week aan ongezonde producten kan eten.

IJsthee

Dagelijks drink ik een pak ijsthee van anderhalve liter leeg. Het pak ijsthee levert 330 ongezonde kilocalorieën per dag = 2.310 ongezonde kilocalorieën per week.

Milka chocolade

Daarnaast eet ik elke vrijdagavond een reep Milka chocolade van ongeveer 500 kilocalorieën. Wat begon met een stukje chocolade op vrijdagavond eindigde met een hele reep.

IJsje

In de zomer eet ik na het eten graag een ijsje. Het waterijsje was inmiddels vervangen door een Cornetto of Magnum. Een Magnum levert 300 ongezonde kilocalorieën per stuk, dus in een week eet ik 2.100 kilocalorieën aan ijs.

Alles bij elkaar opgeteld eet ik veel te veel ongezonde producten. Het is niet raar dat ik zwaarder ben geworden.

TIP 3 Eet je kilocalorieën, drink ze niet

Ik drink meer ijsthee dan goed voor me is. Op een dag drink ik in totaal ongeveer 4 tot 5 liter. In 1999 heb ik het medicijn “Lithium” voorgeschreven gekregen en daar krijg je ontzettende dorst van. In de periode dat ik Lithium gebruikte dronk ik 6 tot 9 liter per dag.

Doordat ik een aantal lithiumvergiftigingen heb gehad, mocht ik het middel niet langer gebruiken. De bijwerkingen van Lithium verdwenen, maar de gewoonte om veel (alcoholvrije dranken) te drinken is gebleven.

Als je dagelijks vier tot vijf liter drinkt, wil je wel eens iets anders drinken dan thee, water, aanmaaklimonade (zonder suiker) en cola light. Daarom nam ik voor de afwisseling ijsthee met perziksmaak. Dit product bevat 22 kilocalorieën per 100 ml. Een pak van anderhalve liter geeft mij elke dag 330 kilocalorieën extra.

Mijn eerste winst om af te vallen behaal ik in het stoppen met drinken van ijsthee.

TIP 4 Eet geen producten met meer dan 5 gram suiker per 100 gram product

  • De ijsthee levert 22 kilocalorieën per 100 gram product
  • De Magnum bevat 21 gram suiker per 100 gram product
  • En de Milka is ook lekker zoet door alle suikers

TIP 6 Eet niet te veel

Als ik elke dag een pak ijsthee van 330 kilocalorieën leegdrink en ik neem een Magnum van 300 kilocalorieën, dan heb ik al 630 kilocalorieën binnen gekregen. En dan heb ik nog geen gezonde maaltijd gegeten.

Het is overduidelijk dat ik

  • te veel ongezonde producten eet
  • te veel kilocalorieën drink
  • te veel producten eet waar meer dan 5 gram suiker per 100 gram product in zit
  • te veel eet
  • meer kilocalorieën eet dan dat ik verbrand.

(lees verder onder de afbeelding)

Als je niets verandert, verandert er niets

Acties

Als ik niets verander, verandert er niets. Alleen het getal op de weegschaal zal hoger worden. Tijd voor actie!

  • Actie 1: ik serveer de ijsthee op de familiebarbecue, ik geef de rest weg aan iemand het wel drinkt of ik gooi het in de vuilnisbak
  • Actie 2: ik heb de ijsthee gekocht, omdat ik behoefte had aan een ander smaakje frisdrank. Ik heb bij Bolero Limonadewinkel verschillende smaakjes gekocht. Op deze manier drink ik geen kilocalorieën meer
  • Actie 3: Op vrijdagavond eet ik geen Milka chocolade meer. In plaats daarvan neem ik een handje chips. Chips bevat minder suiker dan Milka. En samen met mijn overige acties valt een bakje chips binnen de 80/20-regel
  • Actie 4: de Magnum of Cornetto vervang ik door een Raketje van 40 kilocalorieën. Ook eet ik niet dagelijks een Raketje
  • Actie 5: ik eet volgens de meting van mijn ruststofwisseling. Om af te vallen mag ik 1500 kilocalorieën per dag eten

Resultaat

Het resultaat is dat ik na drie weken DRIE KILO lichter ben. Moeilijk? Nee.
Op deze manier heb ik mijn eetpatroon aangepast op een manier die bij mij past. Voor de aankomende vakantie is dat ook heel fijn. Want ik hoop natuurlijk dat ik in de vakantie die drie kilo niet terugkrijg.

Ga jij met vakantie?

We associëren vakantie met lekker eten en lekker drinken. In mijn blog 11 tips om af te vallen op vakantie” leg ik uit hoe je de vakantie schadevrij kan doorkomen. Daar bedoel ik mee: “zonder extra kilo’s”.

Welke stappen ga jij zetten?

Bekijk voor jezelf eens door welke eetgewoontes je te zwaar bent of die ervoor zorgen dat je niet afvalt. Hoe ga jij deze eetgewoontes veranderen?

Hulp nodig?

Hulp nodig? Geef hieronder een reactie of stuur een mail naar coaching@sylviavanwilligen.nl.

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?
Daarom heb ik het e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen” geschreven. Dit e-book is een stappenplan om jou te helpen op je weg naar een blijvend gezond gewicht.

beroepsvereniging-gewichtsconsulenten-nederland
ik ben aangesloten bij de beroepsvereniging gewichtsconsulenten nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *