Afvallen mannen

mannen-afvallen

Begin juni besloot ik dat ik een aantal kilogram af moest vallen. Een maand later ben ik vier kilo lichter! En in de tussentijd ben ik ook nog op vakantie geweest. Hoe ik vier kilo ben afgevallen lees je in mijn blog “Afvallen voor de vakantie”. Toen Marthijn vakantiefoto’s van zichzelf terug zag, vond hij dat het vetrolletje op zijn buik te groot werd. Hij besloot een paar kilo af te vallen. Gaat afvallen bij mannen anders dan bij vrouwen?

Buikvet mannen

Nee. Ook voor mannen geldt de simpele regel: “als je meer kilocalorieën eet dan dat je verbrandt, kom je in gewicht aan.”
Als je Marthijn ziet dan denk je dat hij niet op zijn gewicht hoeft te letten.
Maar zoals bij veel mannen, plakken bij Marthijn alle kilootjes op zijn buik. Dat is wel een verschil tussen mannen en vrouwen. Bij de meeste vrouwen is het vet verdeeld over het hele lichaam. Bij mannen hoopt het zich vaak op rond de buik.

Buikvet verbranden bij mannen

een sixpack is made in the kitchen

Marthijn heeft niet als doel een sixpack te kweken. Maar het is waar…Een buikje ontstaat door te veel en verkeerd eten en drinken. Een buikje verdwijnt met voldoende, goede voeding.

(lees verder onder de afbeelding)

Hoeveel mag Marthijn eten?

Donderdagmorgen hebben we zijn ruststofwisseling gemeten met de Fitmate RMR®. Marthijn was teleurgesteld dat zijn stofwisseling nu lager is dan twee jaar geleden. Dat komt omdat hij niet meer zo veel sport als twee jaar geleden. Doordat hij minder sport heeft hij minder spiermassa. En dat betekent dat zijn lichaam minder energie (kilocalorieën) nodig heeft.

(lees verder onder de afbeelding)

ruststofwisseling meten met de
professionele Fitmate RMR

Marthijn heeft een lagere stofwisseling en hij is meer gaan eten. Dan is het logisch dat hij zwaarder geworden is.

Voedingsschema

Samen hebben we een voedingsschema opgemaakt dat bij hem past. Als vrachtwagenchauffeur maakt hij lange dagen. De wekker gaat rond 4.30 uur en ’s-avonds rond 18.00 uur komt hij thuis. Hij zit heel de dag in de auto en heeft eten voorhanden. Als zijn brooddoos leeg is, is het heel verleidelijk om te stoppen bij een tankstation om de bekende bal te scoren. Dat moeten we voorkomen.

Daarom heb ik een voedingsschema gemaakt waarbij hij meerdere keren per dag kleinere porties eet. Op deze manier voorkom je het hongergevoel en de drang om te snaaien.

Volgende week gaan we ontdekken of hij het voedingsschema kan volhouden. En natuurlijk zijn we heel benieuwd naar de resultaten.

Tips voor mannen bij het afvallen

  1. Mannen zijn vaak externe eters. Ze vinden alles lekker en eten alles wat ze tegenkomen.
    Herken je jezelf hierin? Leer denken in of/of en niet in en/en.
    Eet je hoofdmaaltijden en geplande tussendoortjes. Eet niets van wat je onderweg tegenkomt. Loop de frietkar bij de Praxis voorbij. Koop geen gebakje bij de gebakkraam bij de Intratuin. Koop geen eten als je door de stad loopt. Sla de gratis muffin bij het tankstation beleefd af.
  2. Tip 2 uit mijn gratis e-book “Drink geen alcohol”.
    Lust je graag een biertje? Zet dan de eerste stap om op doordeweekse dagen geen alcohol te drinken.
    Drink je in het weekend veel alcohol? Zet de eerste stap om je alcoholgebruik te halveren.  

    Het lichaam (je lever) heeft een uur tot anderhalf uur nodig om een glaasje bier te verwerken. Stel je voor, je hebt op zaterdag een gezellige barbecue. Je drinkt tussen 4 uur ’s-middags en 2 uur ’s-nachts 20 biertjes. Je lichaam heeft 30 uur nodig om deze biertjes te verwerken. Zaterdag 16.00 uur plus 30 uur = Zondagavond 22.00 uur.
    Als jij op zondagmiddag de derde helft van een voetbalwedstrijd speelt zijn de biertjes van zaterdag nog niet verwerkt. Zondagmiddag tussen 15.00 uur en 20.00 uur drink je nog 10 biertjes. Verwerkingstijd 15 uur.
    Je gehele bierconsumptie van dit weekend zal door de lever verwerkt zijn op maandagmiddag om 13.00 uur.

  3. Tip 4 uit mijn gratis e-book “Eet geen producten met meer dan 5 gram suiker per 100 gram product”.
  4. Eet meer groente en minder vlees
  5. Drink anderhalve liter water per dag
  6. Beweeg voldoende. Maak elke dag een wandeling van een half uur. Doe minstens twee keer per week aan krachttraining. Met krachttraining verhoog je je stofwisseling.
tip: eet meer groente en minder vlees

Als mannen écht willen afvallen?

Wil je écht afvallen en ben je bereid om actie te ondernemen? Dan zul je met deze stappen je eerste winst behalen. Als je meer stappen wilt zetten, download dan mijn e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen”

Heb je vragen? Stel ze gerust hieronder.

Veel succes 🍀

ik ben aangesloten bij de beroepsvereniging gewichtsconsulenten nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *