Goed slapen is belangrijk als je af wilt vallen

  • slaap
goed slapen is belangrijk als je af wilt vallen

Word je van goed slapen vanzelf slank? Nee. Van alleen slapen word je niet slank.
Maar een goede slaap is hartstikke belangrijk als je af wilt vallen. Je denkt misschien dat “vermoeid zijn” alleen maar betekent dat je je moe voelt en dat je minder zin hebt in activiteiten.

Maar door vermoeidheid

  • functioneert je lichaam niet goed
  • functioneren je hersenen niet goed
  • heeft je afweersysteem het moeilijk
  • raakt je hormoonsysteem in de war

Dit heeft effect op je humeur, je emoties, je gezondheid én je afvalproces.

Slaap jij voldoende?

Het is een fabeltje dat iedereen acht uur slaap per etmaal nodig heeft.
Om te bepalen of jij genoeg slaapt, kijk je naar jouw functioneren overdag. Als je een of meerdere van onderstaande vragen met “ja” beantwoordt, is het belangrijk om aandacht te besteden aan jouw slaapgewoontes

  • vertoon je veel automatisch gedrag?
  • ben je regelmatig even “afwezig”?
  • geeuw je veel?
  • maak je regelmatig foutjes?
  • voel je je minder betrokken bij zaken?
  • neemt je concentratie af?
  • heb je zin om te zitten, liggen of slapen?
  • ben je vaker vergeetachtig?
  • val je ‘s-avonds op de bank in slaap?

Dutjes

Een “dutje doen” voorkomt vermoeidheid. Zorg dat je dutje niet langer dan 20 – 25 minuten duurt.
Slaap je langer dan 25 minuten, dan ontwaak je vanuit je diepe slaap. Daar word je niet vrolijker van.
Heb je meer slaap nodig dan 25 minuten? Slaap dan een volledige slaapcyclus van anderhalf uur.

Kortom: of je doet een dutje van 25 minuten, of je slaapt anderhalf uur.

Tips om lekker te slapen

  • zorg voor regelmaat in je slaap. Ga op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde op
  • bouw voor het slapen gaan de dag af door ontspanning en minder licht. Zet de t.v. uit een uur voordat je naar bed gaat. Schakel een voor de een je lampen uit
  • slaap niet langer uit dan 1 slaapcyclus van anderhalf uur. Veel mensen krijgen hoofdpijn als ze langer dan anderhalf uur uitslapen. Is anderhalf uur niet voldoende, doe dan overdag nog een dutje
  • vermijd alcohol als je slecht slaapt. Na een borreltje of vijf slaap je makkelijker in dan normaal. Als je lichaam de alcohol gaat verwerken, wordt je slaap oppervlakkiger en onrustiger
  • Ontspan met slaapmeditatie

Slaapmeditatie en luisterboeken

Ik ben zelf geen makkelijke slaper. Ik slaap moeilijk in en ik word meerdere keren per nacht wakker. De oplossing heb ik gevonden in slaapmeditatie en luisterboeken.

Heb jij problemen met slapen?

Heb jij slaapproblemen? Waar herken jij je slaapproblemen aan? En wat doe je eraan om toch lekker te kunnen slapen?

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?
Daarom heb ik het e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen” geschreven. Dit e-book is een stappenplan om jou te helpen op je weg naar een blijvend gezond gewicht.

aangesloten bij de beroepsvereniging gewichtsconsulenten nederland BGN
Ik ben aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN)
Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *