Hoe gezond zijn kersen

  • voeding
hoe gezond zijn kersen

In juni waren we een weekje in het zuiden van Limburg. Heerlijk een paar dagen met vakantie. We hebben genoten van onze fietstochten door het Limburgse landschap.
Onderweg kwamen we verschillende kersentelers tegen, die hun net geplukte kersen te koop aanboden. Kersen plukken is een intensief karweitje. Een kers van goede kwaliteit wordt met het steeltje geplukt, zodat de kers niet leegbloedt. Als de kers zonder steeltje geplukt wordt, dan is deze alleen nog geschikt voor de industrie [1].

Bewaren

Kersen hebben zacht vruchtvlees, waardoor ze gevoelig zijn voor kneuzingen. Nadat je de ze gekocht hebt, kun je ze ongeveer twee dagen bewaren in de koelkast. Om kneuzingen te voorkomen kun je ze verspreid op een bordje leggen.

kersen zijn kwetsbaar voor kneuzingen

Was je kersen voorzichtig

Ook tijdens het wassen kunnen ze kneuzen. Dit voorkom je door ze niet onder stromend water te wassen. Was de kersen en laat ze daarna uitlekken. Verwijder de steeltjes pas na het wassen. Anders zuigt de kers zich vol met water. En dat komt de smaak niet ten goede.

Hoe eet je kersen?

Kersen kun je natuurlijk gewoon rauw opeten. Maar je kunt er ook een compote of jam van maken. Je komt ze tegen als vlaaivulling en andere taartversiering. En ze worden gebruikt als basis voor likeur en brandewijn.

(lees verder onder afbeelding)

Voedingswaarde

  • 50 kilocalorieën per 100 gram
  • 12 gram koolhydraten
  • vezels
  • 43% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A
  • vitamine B, C en E
  • belangrijke mineralen, zoals kalium, calcium, fosfor, magnesium en zink

Kersen passen dus in een gezond dagmenu.

(lees verder onder de afbeelding over de geneeskrachtige werking)

De geneeskrachtige werking

Kersen bevatten actieve stoffen, zoals anthocyanen. Deze plantaardige kleurstoffen geven de paarsrode kleur aan de kers. Anthocyanen:

  • houden ons bindweefsel stevig
  • hebben een ontstekingremmende werking
  • helpen huid en haren tegen vrije radicalen
  • beschermen hart en bloedvaten

De kers is het ideale natuurgeneesmiddel bij:

  • ontstekingen
  • reuma
  • jicht

Hoe intensiever de kleur van de kers is, hoe meer anthocyanen de kers bevat. [1]

Bronnen:
[1] Teubner (2002), Fruit en Groente. München

Houd jij van kersen?

Houd jij van kersen of eet je liever andere soorten fruit? Als je vragen hebt, stel ze gerust onder deze blog. Ik geef je zo snel mogelijk antwoord.

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?
Daarom heb ik het e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen” geschreven. Dit e-book is een stappenplan om jou te helpen op je weg naar een blijvend gezond gewicht.

aangesloten bij de beroepsvereniging gewichtsconsulenten nederland BGN
Ik ben aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland BGN. Mijn consulten worden vergoed uit de aanvullende verzekering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *