Suiker

waarom voegen fabrikanten zoveel suiker toe aan ons eten?

Waarom wordt suiker aan onze voeding toegevoegd?

Suiker wordt aan veel voedingsmiddelen toegevoegd. Bij veel producten denken we dat er geen suikers aan zijn toegevoegd. Totdat we het etiket op de verpakking bekijken….
Waarom voegen fabrikanten aan bijna alle producten suikers toe?

Vanwege de zoete smaak

Suiker heeft een zoete smaak. En we zijn er dol op! Dat is niet zo verwonderlijk. Onze eerste maaltijd die we in ons leven nuttigen, smaakt zoet: moedermelk.

De smaak “zoet” is een signaal voor mens en dier dat het product energie bevat en niet giftig is.

In combinatie met andere smaken laat het ingrediënt “suiker” de smaak beter tot zijn recht komen:

  • De natuurlijke smaak van vlees of groente versterk je door er een beetje suiker aan toe te voegen
  • Het vermindert de zure smaak van fruit of de bittere smaak van cacao en koffie
suiker vermindert de bittere smaak van koffie
suiker vermindert de bittere smaak van koffie

Voor de kleur- en smaakvorming

suiker geeft het brood een mooie bruine kleur

Bij verhitting van suikers bóven het smeltpunt en in afwezigheid van eiwitten, ontstaat er een donkerbruine kleur en een zoete karamelsmaak. Deze reactie heet karamellisatie.

Dit proces wordt gebruikt door bakkers, die op deze manier het witte brood een donkerbruine kleur geven. En wij maar denken dat we gezond, volkorenbrood eten.

Een andere manier waarop suikers voor kleur en smaak zorgen is via de Maillardreactie. Onder de juiste omstandigheden reageren de suikers met eiwitten. Deze reactie treedt op bij vlees en chocolade.

Voor volume en textuur

De bakker gebruikt suiker om zachter en luchtiger deeg te krijgen.

Het zorgt in ijs voor een romige structuur. Suikers verlagen het vriespunt van ijs, waardoor het langzamer bevriest. Daardoor krijg je minder kristalvorming. Dat zorgt voor heerlijk smeuïg ijs.

suiker in ijs voorkomt kristalvorming
suiker zorgt ervoor dat de yoghurt langer houdbaar is

Fermentatie

Fermentatie is een proces waarbij bacteriën suikers omzetten in bijvoorbeeld melkzuur of koolzuurgas.

In yoghurt zetten bacteriën melksuiker om in melkzuur. Dit zorgt voor een langere houdbaarheid van de yoghurt.

Gist in brood zet suiker om in koolzuurgas. Daardoor rijst het brood en blijft het zacht.

Langere houdbaarheid

Suiker zorgt ervoor dat producten langer houdbaar zijn. Het trekt water aan waardoor het niet meer beschikbaar is voor bacteriën.

Neem bijvoorbeeld jam. Door het hoge suikergehalte in jam kunnen bacteriën er niet in leven en blijft de jam lang houdbaar.

ook jam is langer houdbaar door de toegevoegde suikers
ook jam is langer houdbaar door de toegevoegde suikers

Suikerinname beperken

Fabrikanten hebben dus genoeg redenen om suiker aan onze voeding te voegen. Maar wij willen er niet zoveel van eten.

Hoe zorgen we ervoor dat we onze dagelijkse suikerinname beperken?

  1. Tip 4 uit mijn gratis e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen”: eet geen producten met meer dan 5 gram suiker per 100 gram product.
  2. Op het etiket staan de ingrediënten in volgorde van hoeveelheid vermeld. Staat er als eerste “suiker” als ingrediënt, dan zitten er heel veel suikers in
  3. Herken de benamingen van suiker
  4. Drink geen suikerrijke producten, zoals vruchtendranken en frisdranken
  5. Eet zoveel mogelijk onbewerkte producten
  6. Leer suikervrij koken met het boek “100% suikervrij basiskookboek” van Carola van Bemmelen

Het boek “100% suikervrij basiskookboek” van Carola van Bemmelen bevat eenvoudige, suikervrije recepten. Met meer dan 80 heerlijke, eenvoudige en betaalbare recepten. De ingrediënten koop je gewoon in de supermarkt en je hele gezin kan mee-eten.

Lukt het jou om minder suiker te eten? Wat zijn jouw tips?

Als je vragen hebt, stel ze onderaan dit artikel. Ik geef je zo snel mogelijk antwoord.

aangesloten bij de beroepsvereniging gewichtsconsulenten nederland BGN
Ik ben aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland BGN. Mijn consulten worden vergoed uit de aanvullende verzekering.

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?
Daarom heb ik het e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen” geschreven. Dit e-book is een stappenplan om jou te helpen op je weg naar een blijvend gezond gewicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *