Gewoon brood of koolhydraatarm brood

  • voeding
verschillende soorten brood

Wat kun je beter eten? Gewoon brood of koolhydraatarm brood?

Laat ik meteen het antwoord geven: je mag zowel volkorenbrood als koolhydraatarm brood eten.

Maar…

Overal waar “te” voor staat

Mijn oma is inmiddels 91 jaar oud. Ze houdt zich nog steeds vast aan de aloude regel: “overal waar “te” voor staat is niet goed voor je.”

Te veel brood is niet goed voor je, te veel koolhydraatarm brood is ook niet goed voor.

verschillende soorten brood

Het verschil tussen volkorenbrood en koolhydraatarm brood

In bruin brood, volkorenbrood en meergranenbrood zitten ongeveer 40 gram koolhydraten per 100 gram brood. Wit brood bevat ongeveer 50 gram koolhydraten per 100 gram product.

Het aantal koolhydraten in koolhydraatarm brood varieert van 15-30 gram per 100 gram product. Dat is aanzienlijk minder dan het aantal koolhydraten in “gewoon” brood.

Hoe komt dat?

In koolhydraatarm brood wordt meer sojameel gebruikt dan tarwemeel. Sojameel bevat veel eiwitten. Dus als je koolhydraatarm brood eet, eet je meer eiwitten.

Ook zit er in koolhydraatarm brood vaak meer olie en/of margarine. Het brood bevat dus minder koolhydraten, maar het is wel vetter.

Het is wel zo, dat eiwitten en vetten langer een verzadigend gevoel geven dan koolhydraten. Dus wat dat betreft kan koolhydraatarm brood ertoe leiden dat je uiteindelijk minder kilocalorieën eet. En dat leidt weer tot een gezond gewicht.

Voedingswaarde per 100 gram brood

KcalKhEiwitVetVezel
Volkorenbrood233391127
AH Koolhydraatverlaagd2262117613
Atkins2251417714
Hoogvliet2301814813

Bron: Gezondheidsnet

Word je dik van brood?

Broodnet.nl legt in dit filmpje uit dat je niet dik wordt van brood. We hoeven niet bang te zijn voor brood. Maar eet er niet te veel van en beleg je brood op een gezonde, verantwoorde manier.

Broodbeleg

Als je je koolhydraatarme boterham belegt met suikerrijke producten, zoals jam en hagelslag, dan is het effect van de koolhydraatarme boterham snel weg.

Vervang je suikerrijke beleg op je koolhydraatarme boterham en op je “normale” boterham door koolhydraatarme producten, zoals groente, ei en hüttenkäse. Op deze manier krijg je minder koolhydraten binnen.

Kies jij voor koolhydraatarm brood?

Wil jij koolhydraatarm brood eten? Eet dan gewoon lekker je koolhydraatarme boterham en beleg je boterham met gezonde producten. Koolhydraatarm brood is wel duurder dan volkorenbrood.

Kies jij voor volkorenbrood?

Houd jij het liever bij je gewone volkoren boterham, dan is dat ook helemaal goed. Ook hier geldt, zorg voor een gezond beleg en zorg dat je niet te veel boterhammen eet.

Zorg er in ieder geval voor dat je volkorenbrood eet. De kleur van het brood zegt niets over “het goede” van het brood. Een mooi bruin brood hoeft niet gezond te zijn. Lees het etiket of vraag aan je bakker of je volkorenbrood koopt.

Zelf brood bakken

Misschien is het een idee om je brood zelf te bakken. Verser kan toch niet? Met de moderne broodbakmachines kan iedereen een heerlijk brood bakken, koolhydraatarm of niet.

Mijn missie is om jou stap voor stap te helpen naar een gezond gewicht. Ik wil dat je je prettig voelt en dat afvallen niet leidt tot frustraties en honger. Lijnen en jojoën is verleden tijd voor jou. Een blijvend gezond gewicht behaal je door ongezonde gewoontes blijvend te veranderen. Veranderen kost tijd. Er bestaan geen middeltjes en diëten waarbij je in 3 maanden tijd blijvend je streefgewicht behaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou toch iedereen slank zijn?
Daarom heb ik het e-book “16 Tips om Blijvend Af te Vallen” geschreven. Dit e-book is een stappenplan om jou te helpen op je weg naar een blijvend gezond gewicht.

beroepsvereniging-gewichtsconsulenten-nederland
Ik ben aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN). Mijn begeleiding wordt door de meeste zorgverzekeraars (deels) vergoed uit de aanvullende verzekering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *