Afvallen: een intensief proces

Afvallen is een proces

Afvallen is meer dan minder eten. Afvallen is ook geen tijdelijke actie. Afvallen is niet iets wat je “even” doet. Afvallen is een intensief proces. Een proces dat veel tijd en energie van je vraagt.

 

Veranderdriehoek

 

Een blijvend, gezond gewicht  

Om blijvend een gezond gewicht te behalen en te behouden is een kritische blik op jezelf noodzakelijk.

 

Waar sta je nu?

Het verleden

Welke keuzes heb jij in het verleden gemaakt, die ertoe leiden dat je staat waar je nu staat?

Bijvoorbeeld

  • ik heb in het verleden steeds te veel gegeten / ik eet te veel. Dat is de oorzaak van mijn extra kilo’s
  • ik heb in het verleden te veel diëten gevolgd. Mijn lichaam ervaart dit als hongersnood, maakt het stresshormoon cortisol aan, waardoor het vet opslaat en niet meer loslaat
  • ik heb te veel alcohol gedronken / ik drink te veel alcohol, waardoor ik zwaarder ben geworden / waardoor ik niet afval
  • ik beweeg te weinig, waardoor mijn energiebalans niet in orde is (je krijgt meer energie binnen dan dat je verbruikt)
  • ik drink te weinig water. Dat is één van de oorzaken dat ik niet afval
  • ik rook, waardoor mijn uithoudingsvermogen slechter is geworden > waardoor ik moeilijker beweeg
  • enz. enz.

Bovenstaande voorbeelden zijn keuzes die je in het verleden (tot op de dag van gisteren) heb gemaakt. Die keuzes leiden tot “waar je nu staat”.

 

Waar sta jij nu?

Een aantal voorbeelden:

  • ik heb overgewicht
  • ik heb overgewicht en een te hoge bloeddruk
  • ik heb pijn in mijn rug, knieën en enkels ten gevolge van de extra kilo’s
  • ik kan mijn veters niet meer strikken, omdat mijn buik in de weg zit
  • ik hijg als een oud paard als ik de trap ben opgelopen

 

Acties

Als je iets wilt veranderen, zijn er acties nodig. Acties die jíj gaat ondernemen. Dat kan niemand voor je doen, dat moet je zelf doen!

Weet je nog? Als je niets verandert, verandert er niets.

 

Welke acties ga jij ondernemen om je doelen te behalen?

Bijvoorbeeld

  • ik ga elke dag een voedingsdagboek bijhouden om ervoor te zorgen dat ik niet meer eet dan dat ik verbrand
  • ik heb overgewicht, dus ik ga elke dag een uur wandelen
  • ik volg de tips uit het e-book “De eerste stappen naar een gezond gewicht”
  • ik plan elke week 1 snoepmoment in; de rest van de tijd eet ik gezonde producten
  • ik stop met roken
  • ik neem alleen in de weekenden een alcoholisch drankje
  • ik stop met suikerrijke frisdranken drinken

 

Evalueren

Schrijf alles nauwkeurig op. Maak een planning met jouw acties. Noteer elke dag welke acties je hebt ondernomen. Heb je je aan de afspraken met jezelf gehouden?

Pak je doelen erbij, die je al eerder genoteerd hebt en evalueer je doelen en je acties. Heb je je doelen behaald? Wat ging goed? Wat kan beter? Waar moet je nog aan werken? Welke doelen moet ik bijstellen? Welke acties moet ik bijstellen?

 

De kracht van herhaling

Als jij serieus wilt werken aan een gezond gewicht, adviseer ik je om dit proces voor een langere tijd vol te houden. Zoals ik al zei, afvallen is geen tijdelijke actie. Ontdek waar jouw knelpunten zitten, wat jouw valkuilen zijn, wat je sterke en je zwakke punten zijn.

Jouw harde werken zal beloond worden met een blijvend, gezond gewicht 😊

Ik wens je heel veel succes. Als je vragen hebt, stuur me gerust een berichtje. Ik help je graag.

 

Download ook mijn e-books “De eerste stappen naar een gezond gewicht” en “Welke producten mag ik eten om een gezond gewicht te behalen”. Deze e-books helpen jou gezonde keuzes te maken.

 

Heb je meer hulp nodig? Bestel dan mijn online afvalprogramma “ik mag alles eten”. Samen bewandelen we jouw pad naar een gezond gewicht.

Volkorenbrood

Waarom volkorenbrood?

Volkorenbrood is het meest gezonde brood dat je kunt eten. De goede voedingsstoffen van de graankorrel zitten in de kiem en de zemel. Tarwebloem wordt gemaakt van het middelste gedeelte van de graankorrel.

Drie volkoren boterhammen op een dag verkleint het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.

Volkorenbrood en afvallen

(meer…)

Jouw eetgewoontes en het hondje van Pavlov

Jouw eetgewoontes en het hondje van Pavlov?

 

Ivan Pavlov, een Russische fysioloog (1849 – 1936), ontdekte dat honden kwijlen als je ze voedsel aanbiedt.

Pavlov startte een experiment.

Vóórdat hij de honden eten gaf, liet hij het geluid van een metronoom horen. Na een tijdje begonnen de honden al te kwijlen bij het horen van het geluid. Dus vóórdat ze eten kregen. Ze wisten dat ze na dit geluid eten zouden krijgen.

Dit verschijnsel noemen we klassieke conditionering. Als prikkel A (het geluid) steeds vooraf gaat aan prikkel B (het krijgen van eten), dan levert dit een bepaald gedrag (kwijlen) op.  Op den duur gaat de hond al kwijlen (gedrag) bij het horen van het geluid (prikkel).

 

Wat heeft dit met ons te maken?

(meer…)

Hoe meet ik mijn vetpercentage?

In de praktijk meet een gewichtsconsulent(e) jouw vetpercentage met de weegschaal of door middel van een huidplooimeting.

In mijn online training gebruik ik de grafiek van Deurenberg om je vetpercentage in te schatten.

 

Betrouwbaarheid van de weegschaal

De meeste weegschalen die gewichtsconsulenten gebruiken zijn niet 100% betrouwbaar. Die van mij ook niet. We moeten de getallen op de juiste manier interpreteren om onze cliënten de juiste informatie te geven.

De zomer van 2018 kunnen we wel als “warm” bestempelen. Veel mensen hielden door de hitte vocht vast.

De weegschaal stuurt een elektronisch signaal via de handen en voeten door het lichaam. De weegschaal kan de hoeveelheid vet en vocht in het lichaam meten omdat vet en vocht een andere weerstand hebben. Op basis van deze meting wordt ook de spiermassa berekend. Deze factoren zijn gerelateerd aan elkaar:

  • hoe meer vocht, hoe lager je vetpercentage, hoe meer spiermassa
  • hoe minder vocht, hoe hoger je vetpercentage, hoe minder spiermassa

In de praktijk had ik dus regelmatig dames, die in gewicht waren aangekomen. Maar hun vetpercentage was beduidend minder dan de vorige keer.

 

Online afvalprogramma

In mijn online afvalprogramma kan ik geen gebruik maken van de weegschaal die je vetpercentage meet. Daarom maak ik in het online programma gebruik van de Grafiek van Deurenberg. Met de Grafiek van Deurenberg kun je zelf op een eenvoudige manier je vetpercentage schatten.

(meer…)

Hoe houd je sterke botten

Sterke botten houd je door gevarieerde voeding met voldoende calcium en voldoende beweging.

sterke botten

Calcium is belangrijk voor 

  • de groei en het behoud van onze botten
  • een sterk gebit
  • onze spieren en zenuwen
  • de bloedstolling

Botweefsel

Botweefsel breekt af en wordt weer aangemaakt. Dit proces gaat je hele leven door. Als je een bot gebroken hebt, maakt je lichaam weer nieuw bot aan.

(meer…)

De verleiding van pepernoten

Ik was net in de supermarkt. De supermarkt ligt vol met pepernoten, chocoladeletters en ander Pepernotensnoepgoed dat voor het Sinterklaasfeest bestemd is.

 

Wat vind jij daarvan?


Zeg jij ook wel eens: “Belachelijk dat je in augustus/september al pepernoten kunt kopen?” Maar ja, we houden het als consument wel zelf in stand door het snoepgoed te kopen.

(meer…)

Val je af door water te drinken?

val-je-van-water-afVal je af door water te drinken?

Nee. Door alleen veel water te drinken zul je niet afvallen. Het is belangrijk je hele voedingspatroon aan te passen als je af wilt vallen.
Hoort water in een gezond eet- en drinkpatroon? Jazeker!

Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water

Voor een groot deel bestaat het menselijk lichaam uit water. Onze hersenen, ons hart, onze longen, onze lever, onze botten, onze tanden…. elke cel van ons lichaam bestaat voor een deel uit water.

Waarom is water zo belangrijk voor ons lichaam?

(meer…)

De rol van de weegschaal

Wat is de rol van de weegschaal in jouw leven? Je hebt de stap gezet om een aantal kilo af te vallen. Heel weegschaalde dag doe je je uiterste best om gezond te eten en niet te snoepen.
De volgende dag wil je resultaat zien. Je gaat op de weegschaal staan en……. niets. Helemaal niets! Sterker nog, misschien ben je wel een paar ons zwaarder dan de dag daarvoor.

Frustratie

Alle reden om gefrustreerd de weegschaal onder je bed te schoppen en te stoppen met poging nummer zoveel om wat kilo’s kwijt te raken.

Oorzaken

Hoe kan het toch dat je de ene dag zwaarder of lichter bent dan de andere dag. Hieronder volgen een aantal oorzaken: (meer…)